لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

ترکیه بر سر دوراهی تصمیم‌گیری برای پیوستن به سپر موشکی علیه ایران


با نزدیک شدن مهلت تصمیم اعضای ناتو برای پیوستن به طرح سپر موشکی علیه ایران، دولت ترکیه با تصمیم سختی روبه‌رو شده‌است.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرده‌است که اعضای این پیمان باید در نشست ۱۹ و ۲۰ نوامبر رهبران ناتو که در لیسبون پرتغال برگزار می‌شود، تصمیم نهایی خود را در مورد پیوستن به طرح سپر موشکی اعلام کنند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، در دیدار روز پنج‌شنبه وزیران دفاع و خارجه ترکیه نیز با همتایان آمریکایی خود که در حاشیه نشست ناتو در بروکسل انجام شد موضوع سپر موشکی محور اصلی گفت‌وگوهای دو طرف را تشکیل می‌داد.

طرح ایالات متحده برای ساخت شبکه‌ای از موشک‌های رهگیر بالیستیک در اروپا هم‌اینک از سوی سازمان ناتو رهبری می‌شود. این شبکه که به گفته ایالات متحده برای حفاظت از حریم هوایی اروپا علیه «حملات موشکی احتمالی ایران» طراحی شده با مخالفت شدید روسیه که در مورد توازن قوای موشکی خود در منطقه نگران است همراه شده‌است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران معتقدند تصمیم‌گیری در خصوص پیوستن به این شبکه موشکی برای ترکیه آسان نیست زیرا آنکارا نگران تأثیرات منفی این امر بر روابط رو به گسترش خود با ایران و روسیه است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اخیراً کوشیده تا روابط کشورش را با کشورهای منطقه به‌ویژه با ایران تقویت کند و این امر باعث شده تا گمانه‌زنی‌ها در مورد دور شدن ترکیه از حلقه هم‌پیمانان غربی افزایش بیابد.
دیپلمات ترک: ترکیه با نشانه‌روی موشک‌ها به سوی یک کشور خاص مشکل دارد و خواستار آن است که سپر موشکی، همه حریم هوایی ترکیه را در بر بگیرد و تنها مخصوص استقرار در مرز ایران نباشد.

سینان اوگان، مدیر اتاق فکر «تورک‌سام» در آنکارا در این مورد به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ترکیه بر سر دوراهی قرار گرفته‌است. ما از یک سو سیاست ادامه دوستی با همسایگان را در پیش گرفته‌ایم و از سوی دیگر قرار است سلاح‌هایی را مستقر کنیم که این همسایگان را نشانه می‌رود.»

در همین حال یکی از دیپلمات‌های ترک که نخواسته نامش فاش شود در همین زمینه به این خبرگزاری گفته‌است: «در این مورد هنوز مشکلات فنی وجود دارد و ترکیه هنوز در مورد این تصمیم‌گیری به نتیجه‌ای نرسیده‌است.»

به گفته این دیپلمات، آنکارا می‌کوشد راهی پیدا کند تا تأثیری که پاسخ «مثبت» ترکیه به این طرح بر روابط این کشور با همسایگان و به ویژه با تهران می‌گذارد به حداقل برسد.

این دیپلمات هم‌چنین گفته‌است که ترکیه با نشانه‌روی موشک‌ها به سوی یک کشور خاص مشکل دارد و خواستار آن است که سپر موشکی، همه حریم هوایی ترکیه را در بر بگیرد و تنها مخصوص استقرار در مرز ایران نباشد.

به نوشته روزنامه «رادیکال» ترکیه، از آنجا که هم‌پیمانی با واشینگتن برای آنکارا از اهمیت زیادی برخوردار است و ترکیه به‌ویژه در نبرد خود با شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه «پ.کا.کا» به آمریکا نیاز دارد تصمیم‌گیری در مورد پیوستن به طرح موشکی برای مقامات ترک امری دشوار است.

ایالات متحده همواره اطلاعات ماهواره‌ای مختلفی را در مورد محل استقرار و حرکت نیروهای شورشی پ.کا.کا در شمال عراق به ارتش ترکیه ارائه کرده‌است که این اطلاعات برای نیروهای ترک از اهمیت زیادی برخوردار است.
XS
SM
MD
LG