لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا


براساس گزارش های رسانه های آمريکا، حزب جمهوريخواه توانسته است با پيروزی در انتخابات مياندوره ای اکثريت کرسی های مجلس نمايندگان آمريکا را به خود اختصاص داده و کنترل آن را در دست بگیرد.

شبکه تلويزيونی «سی ان ان» پيش بينی کرد: جمهوريخواهان بيشتر کرسی ها را در انتخابات مجلس نمايندگان به خود اختصاص داده و بنابراين اکثريت مجلس نمايندگان را به دست آورده اند.

به رغم تلاش فراگير دمکرات ها در هفته های اخير برای تاثير گذاشتن برای روند انتخابات کنگره، جمهوريخواهان توانسته اندبا همراهی جريان بسيار محافظه کار «تی پارتی» و با استفاده از نارضايتی ها به ويژه از بالا بودن نرخ بيکاری و ادامه بحران اقتصادی، نتيجه انتخابات روز سه شنبه را به نفع خود رقم بزنند.

پیشتر نظر سنجی ها نیز حاکی از آن بود که حزب دمکرات اکثريت را در مجلس نمايندگان از دست خواهد داد.

اين در حالی است که دو سال پيش، دمکرات ها با در اختيار داشتن اکثريت سنا و مجلس نمايندگان در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی رسيدند.

در انتخابات روز سه شنبه برای تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمايندگان رای گيری شد. در ۱۰۰ کرسی مجلس نمايندگان، دمکرات ها و جمهوريخواهان رقابتی نزديک داشتند.

طبق گزارش «سی ان ان » جمهوريخواهان بیش از پنجاه کرسی تازه به دست آورده اند.



در انتخابات روز سه شنبه سنای آمريکا نيز وضعیت ۳۷ کرسی از ۱۰۰ کرسی مشخص شد. در انتخابات سنا، جمهوريخواهان برای به دست آوردن اکثريت، نيازمند کسب ۱۰ کرسی تازه از اين ۳۷ کرسی بودند.

به گزارش سی ان ان، با توجه به پیروزی نامزد دمکرات ها در انتخابات سنا در ایالت ویرجینیای غربی و کالیفرنیا جمهوریخواهان قادر به کسب کرسی های لازم نشدند و دمکرات ها توانستند کنترل سنا را حفظ کنند.

سرنوشت ۳۷ فرمانداری از ۵۰ فرمانداری آمريکا نيز در انتخابات روز سه شنبه رقم خورد.

مايکل استيل، رييس کميته ملی جمهوريخواهان، درباره انتخابات روز سه شنبه گفته است: «ما اميدوار به آغاز تازه ای با مردم آمريکا هستيم.»

جان بوهنر، رهبر جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان، نيز درباره انتخابات روز سه شنبه گفته است: «امروز می رود تا به روز بزرگی بدل شود.»

وی افزوده است: انتخابات فرصتی براي شنيدن صدای آمريکايی هايی است که معتقدند دولت بسيار هزينه می کند.

در صورتی که جمهوريخواهان در انتخابات روز سه شنبه بتوانند کرسی های لازم را به دست آورند، احتمال دارد جان بوهنر جايگزين نانسی پلوسی، رهبر اکثريت دمکرات در مجلس نمايندگان، شود.

از سوی ديگر باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، طی روزهای اخير بسيار فعال بوده است. او با انجام مصاحبه های راديويی و شرکت در تجمع های انتخاباتی کوشيده است تا هواداران دمکرات را به رای دادن ترغيب کند.

باراک اوباما به يک راديو در کاليفرنيا گفته است: «به رغم اين که نام من در برگ های رای (روز سه شنبه) نيست، برنامه هايم به اين بستگی خواهد داشت که مردم به پای صندوق های رای بروند و رای بدهند.»
XS
SM
MD
LG