لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

دبیرکل ناتو: نیازی به نام بردن از ایران در طرح سپر موشکی نیست


آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌گوید سازمان ناتو «نیازی به نام بردن» از کشورهایی که طرح سپر موشکی برای دفاع در برابر آنها طراحی شده ندارد. این اظهارات دبیرکل ناتو در واکنش به بحثی است که در مورد نام بردن یا نبردن از ایران در اسناد مربوط به این طرح در میان کشورهای عضو ناتو مطرح است.

طرح سپر موشکی عمدتاً از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کند و دیپلمات‌ها می‌گویند که واشینگتن ابتدا خواستار آن شده‌بود که در نشست این هفته ناتو از ایران به عنوان منبع اصلی تهدید موشکی نام برده شود، اما ترکیه که نگران تیرگی در روابط خود با ایران است با این امر مخالفت کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آندرس فوگ راسموسن در این مورد به روزنامه‌نگاران در بروکسل گفت: «بیش از ۳۰ کشور فناوری موشکی دارند یا خواهان دستیابی به آن هستند...دلیلی وجود ندارد که از کشور مشخصی نام برده شود زیرا از این کشورها بسیار هستند.»

انتظار می‌رودایجاد سپر موشکی، در نشست ناتو که قرار است روزهای جمعه و شنبه در لیسبون پرتغال برگزار شود مطرح شود.

آندرس راسموسن، که ریاست این نشست را بر عهده دارد، پیش‌نویس این «طرح راهبردی» را نیز تنظیم کرده‌است.

طرح ایالات متحده برای ساخت شبکه‌ای از موشک‌های رهگیر بالیستیک در اروپا هم‌اینک از سوی سازمان ناتو رهبری می‌شود. این شبکه به گفته ایالات متحده برای حفاظت از حریم هوایی اروپا علیه «حملات موشکی احتمالی ایران» طراحی شده است.

از سوی دیگر پیمان آتلانتیک شمالی، برای اینکه از نگرانی‌های روسیه در مورد این سپر موشکی بکاهد در نظر دارد از این کشور برای مشارکت در این طرح دعوت کند؛ با این حال در این پیشنهاد، روسیه در کنترل این سپر موشکی نقشی نخواهد داشت.

برپایه طرح کنونی، موشک‌ها و سیستم‌های رهگیری‌ آمریکا که از پیش برای کشورهای بلغارستان و رومانی طراحی شده است، با سیستم‌های موشکی اروپا پیوند می‌خورد و برای همه اعضای ناتو چتر محافظ در برابر موشک‌‌های کشورهای متخاصم ایجاد می‌کند.

پیش از این یکی از دیپلمات‌های ترکیه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفته‌ بود که ترکیه با نشانه‌روی موشک‌ها به سوی یک کشور خاص مشکل دارد و خواستار آن است که سپر موشکی، همه حریم هوایی ترکیه را در بر بگیرد و تنها مخصوص استقرار در مرز ایران نباشد.

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه نیز در سفر اخیر خود به بریتانیا گفته بود که این سپر موشکی برای کشور خاصی نیست بلکه برای همه کشورهایی است که از موشک‌های بالستیک برخوردارند.
XS
SM
MD
LG