لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

سنگال سفير خود در ايران را فراخواند


یکی از کانتیرهای حاوی سلاح که در نیجریه کشف شده است
یکی از کانتیرهای حاوی سلاح که در نیجریه کشف شده است
وزارت امور خارجه سنگال روز سه شنبه اعلام کرد از توضيحات ارائه شده از سوی ايران درباره کشف يک محموله سلاح در نيجريه راضی نيست و به همين دليل سفير خود در تهران را فراخوانده است.

مقام های نيجريه روز ۲۶ اکتبر اعلام کردند که يک محموله سلاح های ارسالی از جمهوری اسلامی ايران را در بندر لاگوس کشف و ضبط کرده اند. اين محموله که در ۱۳ کانتينر جاسازی شده بود شامل گلوله های توپ، خمپاره و ساير سلاح ها بود و برچسب مواد ساختمانی روی جعبه های آن خورده بود.

یک شرکت بين المللی حمل و نقل که مقر آن در فرانسه است گفته است که کشتی ياد شده در بندرعباس بارگيری شده بود.

در همين زمينه، گامبيا در ماه نوامبر اعلام کرد تمام روابط خود را با ايران قطع می‌کند. به گفته منابع غيررسمی، دليل اين اقدام آن بوده است که از گامبیا به عنوان مقصد نهايی این محموله یاد شده است.

فراخواندن سفیر

در همین حال، مديک نيانگ، وزير امور خارجه سنگال، روز سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرد توضيحات ارائه شده از سوی ايران درباره اين محموله سلاح راضی کننده نيست.

در بيانيه وزير امور خارجه سنگال آمده است: امنيت و صلح می بايست به عنوان معيار اصلی روابط بين کشورها باشد و توضيحات ارائه شده از سوی ايران در این مورد(کشف محموله سلاح) راضی کننده نبود، (به همين دليل) سنگال تصميم گرفت سفير خود در ايران را از امروز برای مشاوره فرا خواند.

منوچهر متکی هفته جاری به سنگال سفر کرده بود تا در اين مورد با مقامات سنگال مذاکره کند، اما روز دوشنبه وی به دستور محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی از سمت خود برکنار شد.

پيشتر منوچهر متکی برای حل اين مساله به نيجريه سفر کرده بود، ولی این سفر دستاورد چندانی به همراه نداشت و نيجريه مساله محموله کشف شده سلاح را به شورای امنيت گزارش داد.

منوچهر متکی پس از سفر خود به نيجريه اعلام کرده بود که ارسال اين محموله اسلحه توسط يک شرکت خصوصی در ايران انجام گرفته است.

به گزارش رويترز، پليس مخفی نيجريه که اين محموله را کشف کرده بر اساس اسناد و مدارک مربوط به اين محموله گفته است که قرار بوده سلاح‌ها از نيجريه به گامبيا ارسال شود.

به گفته مقامات رسمی اطلاعات و امنيت نيجريه، در حال حاضر تحقيقات بر روی دو ايرانی متمرکز است که گفته می‌شود از مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ و اعضای سپاه قدس، يکی از شاخه‌های سپاه پاسداران، هستند.

دولت نيجريه تنها توانسته است از يکی از اين افراد بازجويی کند، چرا که نفر دوم از مصونيت سياسی و ديپلماتيک برخوردار است.
XS
SM
MD
LG