لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

جشنواره فيلم برلين از جعفر پناهی تقدير می کند


مراسمی برای گراميداشت جعفر پناهی، کارگردان ايرانی در جشنواره فيلم برلين قرار است برگزار شود. بخش هايی از فيلم های جعفر پناهی به نمايش درآمده و نشستی در مورد سانسور در ايران هم انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، جشنواره فيلم برلين اعلام کرد از آن جايی که آقای پناهی قرار بوده جزو هيات داوران باشد ولی با حکمی قضايی سنگين روبرو شده، اين جشنواره تمام تلاش خود را می کند تا به اين «رويه غيرمنصفانه و ناعادلانه و سنگين»، اعتراض کند.

جعفر پناهی، کارگردان ۴۹ ساله ايرانی، برنده شير طلايی جشنواره ونيز سال ۲۰۰۰، در دهم اسفند ماه سال گذشته توسط نيروهای امنيتی دستگير و از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی متهم شد که درحال ساخت فيلمی درباره انتخابات رياست جمهوری خردادماه سال گذشته در ايران بوده‌است. آقای پناهی اتهام ساخت فيلمی عليه حکومت ايران را رد کرده‌است.

اين فيلمساز ايرانی پس از ۸۸ روز بازداشت در زندان اوين و اعتصاب غذا، با قرار وثيقه دويست ميليون تومانی آزاد شد.

دادگاه انقلاب تهران جعفر پناهی را به اتهام «اجتماع و تبانی عليه نظام» به شش سال حبس تعزيری و ۲۰ سال محروميت از ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلمنامه و مسافرت به خارج از کشور محکوم کرده‌است.

جشنواره فيلم برلين اعلام کرد در نشست بررسی سانسور در ايران، رفيع پيتس هم حضور خواهد داشت. آقای پيتس چندی پيش برای حمايت از جعفر پناهی، درخواست کرده بود صنعت سينما در سرتاسر جهان به اين حکم واکنش نشان دهد.

رفيع پيتز، سازنده فيلم هايی چون «صنم»، « زمستان است» و«فصل پنجم» است و برخی از فيلم های او در جشنواره فيلم فجر ايران شرکت داده شده و در ايران هم به نمايش درآمده است.

پس از اعلام احکام جديد صادر شده برای جعفر پناهی، بيشتر جشنواره‌های بين‌المللی فيلم، کارگردانان مطرح جهان و نهادهای حقوق بشری خواستار لغو اين احکام و آزادی اين دو کارگردان سينمای ايران شده‌اند.

جشنواره بين‌المللی فيلم برلين پس از اعلام اين حکم همه به آن واکنش نشان داده و حکم زندان برای جعفر پناهی را «شوک‌آور» خوانده‌است و حزب مردم اروپا که بزرگترين حزب پارلمان اتحاديه اروپاست اين حکم را محکوم کرده‌است.

جعفر پناهی، کارگردان فيلم‌هايی چون بادکنک سفيد، دايره و آفسايد، تاکنون جوايز بسياری از معتبرترين جشنواره‌های دنيا از جمله جايزه شير طلايی ونيز در سال ۲۰۰۰ برای فيلم دايره و جايزه خرس نقره‌ای برلين در سال ۲۰۰۶ برای فيلم آفسايد را از آن خود کرده است.
XS
SM
MD
LG