لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

مبارک کناره‌گیری نکرد؛ واگذاری اختیارات به عمر سلیمان


با وجود گمانه‌زنی‌های گسترده در مورد کناره‌گیری قریب‌الوقوع حسنی مبارک، وی شامگاه پنجشنبه بار دیگر در تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد تا شهریور ماه سال آینده رییس جمهور مصر باقی خواهد ماند تا انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را هدایت کند. این اظهارات به واکنش خشمگینانه معترضان در میدان‌التحریر منجر شد.

حسنی مبارک در این پیام تلویزیونی گفت که اختیارت رییس جمهوری را به معاونش عمر سلیمان تفویض می‌کند اما خود همچنان رییس جمهور باقی خواهد ماند تا دوران انتقالی را به نتیجه برساند.

حسنی مبارک ۸۲ ساله بار دیگر تاکید کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد و اظهار داشت گفت‌وگو با گروه‌های مخالف که از پیش آغاز شده به حل بحران مصر خواهد انجامید.

حسنی مبارک همچنین تصریح کرد که به «دیکته‌»های قدرت‌های خارجی در مورد مسائل جاری مصر گوش فرا نخواهد داد.

حسنی مبارک گفت: «من به دیکته‌های خارجی از هرکجا که باشد، گوش نخواهم داد و نمی‌توانم به آنها گوش دهم.»

حسنی مبارک گفت خون کسانی که در روزهای اخیر کشته شده‌اند به هدر نخواهد رفت و قول داد با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد؛ بنا بر آمار سازمان ملل نزدیک به ۳۰۰ نفر در ناآرامی‌های اخیر مصر جان خود را از دست داده‌اند.

حسنی مبارک در این پیام گفت که هیاتی را مامور کرده که برای شش اصل قانون اساسی اصلاحیه تنظیم کند.

رئیس جمهوری مصر همچنین وعده داد حالت فوق‌العاده را که برای ۳۰ در این کشور برقرار است، ملغی کند؛ وی با این حال زمانی برای آن تعیین نکرد.

حسنی مبارک در بخشی دیگری از پیامش بر عزم خود برای باقی ماندن در قدرت تاکید کرد و گفت: «من برای به دوش کشیدن وظایفم، پاسداری از قانون اساسی و دفاع از منافع مصری‌ها استوار باقی خواهم ماند.»

وی افزود: «این سوگندی است که من در برابر خدا و ملت خورده‌ام و من به این سوگند پایبند خواهم ماند.»

از سوی دیگر،‌ دقایقی پس از پیام حسنی مبارک، معاونش عمر سلیمان نیز در تلویزیون ظاهر شد و تضمین داد که اصلاحات در مصر به اجرا درآید؛ عمر سلیمان همچنین از مردم و جوانان مصر خواست به خانه‌های خود بازگردند و به تلویزیون‌های ماهواره‌ای گوش ندهند که به گفته او هدفشان لطمه به کشور است.

«اطلاعیه شماره یک ارتش»

روز پنجشنبه و پیش از نطق تلویزیونی حسنی مبارک، ارتش مصر اعلام کرد که به مطالبات «مشروع» مردم پاسخ خواهد گفت؛ تلویزیون مصر با قطع برنامه‌های خود، تصاویری از نشست ژنرال‌های بلندپایه ارتش پخش کرده و یکی از این ژنرال‌ها «اطلاعیه شماره یک» شورای عالی نیروهای مسلح را قرائت کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است که در این نشست عمر سلیمان، معاون مبارک حضور نداشته است.

در بیانیه شورای عالی نیروهای مسلح مصر آمده است «در حمایت از مطالبات مشروع مردم» ارتش «به نشست‌ خود ادامه خواهد داد ... تا اقداماتی را که باید برای حمایت از ملت و پاسداری از دستاوردها و آمال مردم بزرگ مصر انجام دهد، مورد بررسی قرار دهد.»

پیش از پیام تلویزیونی حسنی مبارک، لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، تصریح کرده بود که به «احتمال قوی» مبارک شامگاه پنجشنبه از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG