لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

واکنش ایران و آمریکا به اعزام نیروهای سعودی به بحرین


سربازان سعودی در بحرین
سربازان سعودی در بحرین
در حالی که ایالات متحده آمریکا اعزام سربازان سعودی به بحرین را به معنای «دخالت نظامی» ندانسته است، یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفته است، حضور سربازان عربستانی موجب «پیچیده‌تر شدن» اوضاع در بحرین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه اظهار داشته است، اعزام سربازان عربستانی به بحرین به منزله یک مداخله نظامی نیست.

وی در یک کنفرانس خبری در این باره خطاب به خبرنگاران گفته است: «ما هم گزارش‌هایی را که شما از آن سخن می‌گویید، دیده‌ایم. این اقدام مداخله نظامی در یک کشور دیگر نیست.»

همچنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، که برای شرکت در نشست گروه هشت در پاریس به سر می‌برد، اعلام کرده است، قصد دارد در این باره با شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات، که کشورش ریاست دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد، گفت و گو کند.

روز دوشنبه یکی از مقام‌های عربستان سعودی اعلام کرده بود، کشورش حدود ۱۰۰۰ سرباز برای «محافظت از ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی» در بحرین به این کشور اعزام کرده است.

این اقدام پس از آن صورت گرفته است که از حدود یک ماه پیش معترضان که بیشتر آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند، در خیابان‌های بحرین دست به تظاهرات زده و خواستار کناره‌گیری دولت این کشور شده‌اند.

نیروهای ارتش و پلیس بحرین تظاهرات مخالفان را به شدت سرکوب کرده‌اند و شماری از تظاهرکنندگان را کشته‌اند.

روز یکشنبه نیز درگیری شدیدی میان معترضان و نیروهای نظامی روی داد که در پی آن دست‌ کم هفت تن کشته شدند.

در این میان گفته می‌شود، مقام‌های بحرینی از سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواسته‌اند، برای مقابله با اعتراض‌ها در این کشور به بحرین کمک کنند.

علاوه بر بحرین، کشورهای عمان، قطر، کویت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند و روز دوشنبه وزیر امور خارجه امارات اعلام کرده است، که این کشور نیز ۵۰۰ نیروی پلیس برای مقابله با اعتراض اکثریت شیعه بحرین به این کشور اعزام کرده است.

به گفته شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات، که برای حضور در نشست گروه هشت به پاریس سفر کرده است، سایر کشورهای عضو شورای خلیج فارس نیز «برای اعاده نظم و امنیت در بحرین» مشارکت خواهند کرد.

در این میان جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، با اشاره به اعزام سربازان عربستان به بحرین گفته است: «ما یک بار دیگر از حکومت بحرین و نیز سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌خواهیم، (دربرابر معترضان بحرینی) خویشتن‌داری کنند.»

گفتنی است، روز یکشنبه رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در دیدار با امیر و ولیعهد بحرین در منامه، گفته بود، اگر رهبران بحرین می‌خواهند مانع از مداخله ایران در امور داخلی کشورشان شوند، باید به سرعت به اجرای اصلاحات جدی دموکراتیک روی آورند.

در این میان حسین امیرعبداللهیان، مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه اعزام سربازان عربستانی به بحرین را موجب «پیچیده‌تر شدن اوضاع» در این کشور دانسته است.

وی در این باره به خبرگزاری فارس گفته است: «اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردمی در بحرین از موضوعات داخلی این کشور است و ایجاد فضای رعب و استفاده از نیروهای نظامی سایر کشورها برای سرکوب این اعتراضات، راه‎حل مشکل نخواهد بود.»

این مقام وزارت امور خارجه ایران همچنین افزوده است: «انتظار می‌رود مطالبات مردم مسلمان بحرین که با روش‌های مسالمت‌آمیز در حال پیگیری است، مورد توجه جدی مقامات این کشور قرار گیرد و با تصمیمات درست و جلوگیری از مداخلات خارجی در بحرین مانع از پیچیده‌تر شدن وضعیت شوند.»

پیشتر نیز حزب وفاق، از احزاب شیعه مخالف دولت در بحرین، در واکنش به اعزام سربازان عربستانی به این کشور از این اقدام با عنوان « اعلان جنگ علیه مردم» بحرین یاد کرده بود.

در بیانیه‌ای که از سوی این حزب منتشر شده، آمده است: «هرگونه ورود ادوات و یا جنگنده‌های نظامی به مرز هوایی و یا زمینی پادشاهی بحرین، به مثابه اشغال نظامی است.»
XS
SM
MD
LG