لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

اعلام وضعیت فوق‌العاده در بحرین؛ تنش بین تهران و منامه بالا گرفت


ستونی از نیروهای عربستانی در بحرین
ستونی از نیروهای عربستانی در بحرین
همزمان با بالا گرفتن تنش بین ایران و بحرین بر سر اعزام نیرو از برخی کشورهای عضو حاشیه خلیج فارس به این کشور، پادشاه بحرین در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده و به ارتش این کشور اختیارات گسترده‌ای برای سرکوب اعتراض‌های ضد حکومتی داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به دنبال گسترش اعتراض‌ها علیه حکومت بحرین، پادشاه این کشور روز سه‌شنبه سه ماه حالت فوق‌العاده اعلام کرده و به ارتش این کشور اختیارهای گسترده‌ای برای مقابله با تظاهرات اکثریت شیعه داده است.

اعلام حالت فوق‌العاده در بحرین تنها یک روز پس از آن صورت گرفته است که عربستان سعودی برای آنچه «محافظت از ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی» خوانده بود، حدود ۱۰۰۰ سرباز به بحرین اعزام کرده بود.

روز دوشنبه همچنین شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر امور خارجه امارات نیز اعلام کرده بود، کشورش ۵۰۰ نیروی پلیس برای مقابله با اعتراض اکثریت شیعه بحرین به این کشور اعزام کرده است.

به گفته وزیر امور خارجه امارات، سایر کشورهای عضو شورای خلیج فارس نیز «برای اعاده نظم و امنیت در بحرین» مشارکت خواهند کرد.

این در حالی است که روز سه‌شنبه اعتراض‌ها در بحرین بالا گرفت و در به گفته منابع بیمارستانی صدها تن از معترضان بر اثر شلیک گلوله از سوی نیروهای نظامی زخمی شدند و یک سرباز عربستانی نیز به دست معترضان کشته شده است.

گفتنی است در این روز هزاران نفر از معترضان بحرینی در اعتراض به اعزام سربازان عربستانی به بحرین از میدان مروارید شهر منامه به سمت محل سفارت عربستان دست به تظاهرات زدند.

اعزام نیرو از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به بحرین با واکنش تند ایران روبرو شده است که این اقدام را موجب «پیچیده‌تر شدن» اوضاع در بحرین دانسته است.

در همین راستا علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه با وزرای امور خارجه قطر و ترکیه و نیز دبیرکل اتحادیه عرب تلفنی مذاکره کرده و نسبت به «دخالت نیروهای خارجی در بحرین و به خطر انداختن جان انسان‌های بی‌گناه» ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، وزیر امور خارجه ایران در این گفت و گوها از جمله اظهار داشته است: «مداخله نگران‌کننده و غیرقابل انتظار نیروهای خارجی در تحولات مردمی در کشورهای مختلف از جمله بحرین که مردم آن به صورت مسالمت‌آمیز به دنبال مطالبات و خواسته‌های مشروع خود هستند، می‌تواند منطقه را به سمت یک بحران پیش ببرد که تبعات و عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت.»

روز سه‌شنبه همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با احضار سفیران عربستان و سوئیس و نیز کاردار سفارت بحرین به وزارت امور خارجه به «دخالت نظامی در بحرین» اعتراض کرده بود.

در همین روز بحرین نیز در اعتراض به آنچه «دخالت بی‌شرمانه‌»‌ ایران در امور داخلی خود خوانده است، سفیر خود از تهران را فراخوانده بود.

اعتراض ایران نسبت به «دخالت نظامی» کشورهای دیگر در بحرین در حالی است که روز دوشنبه سخنگوی کاخ سفید گفته بود، از نظر واشنگتن اعزام سربازان سعودی به بحرین به معنای دخالت نظامی نیست.
XS
SM
MD
LG