لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

هلیکوپتر کبرای هوانیروز در اصفهان سقوط کرد


یک فروند هلیکوپتر کبرای هوانیروز روز دوشنبه در اصفهان دچار سانحه شد و سقوط کرد.

آنچنانکه که روابط عمومی ارتش ایران اعلام کرده است، خلبان و کمک خلبان این هلیکوپتر در این سانحه جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته کیومرث احدی، فرمانده هوانیروز، این هلیکوپتر متعلق به مرکز آموزشی «شهید وطن‌پور» اصفهان بوده و در حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح در نزدیکی شهر اصفهان و «هنگام ماموریت آموزشی» سقوط کرده است.

در اطلاعیه روابط عمومی هوانیروز همچنین قید شده است که این هلیکوپتر کبرا پس از ۲۶ هزار و ۷۰۰ ساعت دچار سانحه شده و به گفته این روابط عمومی «طبق استاندارهای پرواز احتمال وقوع چنین حوادثی پس از این ساعات پرواز وجود دارد.»

ایران در دهه ۱۹۷۰ میلادی نزدیک به ۲۰۰ فروند هلیکوپتر کبرا از ایالات متحده خرید.

با این حال پس از قطع رابطه دیپلماتیک ایران و آمریکا، ایران در تامین قطعات این هلیکوپتر تهاجمی نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.

ایران پس از انقلاب برنامه‌هایی برای بهسازی و تعمیرات هلیکوپترهای خود داشته است؛ هلیکوپترهایی که در جنگ ایران و عراق نقش چشمگیری در توان نظامی ایران ایفا کردند.

شرکت «پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران» (پنها) کار بازسازی و ارتقای هلیکوپترها را بر عهده دارد که وابسته به سازمان صنایع هوایی ایران است.

در فروردین ماه امسال نیز یک فروند جنگنده ارتش به دلیل نقص فنی در استان فارس سقوط کرد که طی آن حادثه نیز خلبان هواپیما جان باخت.

در حالی که ایران در حوزه تسلیحاتی از سوی آمریکا به صورت یکجانبه تحریم شده است، در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ علیه ایران به تصویب رسید مشخصا فروش و انتقال هلیکوپترهای تهاجمی به ایران ممنوع شده است.

به تازگی پلیس اسپانیا اعلام کرده است که جلوی فروش و انتقال هشت هلیکوپتر نظامی به ایران را گرفته است؛ به گفته پلیس اسپانیا چند ایرانی و اسپانیایی نیز در ارتباط با این پرونده دستگیر شده‌اند.
XS
SM
MD
LG