لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

آغاز نخستین انتخابات پس از سقوط حسنی مبارک در مصر


صف شرکت‌کنندگان در انتخابات پارلمانی مصر
صف شرکت‌کنندگان در انتخابات پارلمانی مصر
مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر روز دوشنبه در برخی استان‌های این کشور آغاز شد. این نخستین انتخابات مصر پس از سقوط دولت حسنی مبارک در بهمن‌ماه ۸۹ به شمار می‌رود.

به گزارش آسوشیتدپرس، مرحله اولیه انتخابات پارلمانی مصر، روز دوشنبه ساعت هشت صبح به وقت محلی در ۹ استان، ازجمله قاهره و اسکندریه آغاز شد و مردم در برخی از شهرها، پیش از بازشدن مراکز انتخاباتی، در صف‌های طولانی در انتظار آغاز زمان انتخابات بودند.

این انتخابات مربوط به تعیین ۴۹۸ نماینده مجلس سفلای پارلمان مصر است و قرار بر این است که در سه مرحله صورت بگیرد.

آغاز نخستین انتخابات پس از سقوط حکومت مبارک در مصر
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:00 0:00
لینک مستقیم

انتخابات مجلس سفلای پارلمان مصر در مرحله اول در ۹ استان که حدود ۲۴ میلیون تن از جمعیت ۸۵ میلیونی مصر را در بر می‌گیرند، آغاز شده است.

برخی از شرکت‌کنندگان در این انتخابات به آسوشیتد پرس گفته‌اند که این نخستین بار است که در انتخاباتی در مصر مشارکت می‌کنند.

این خبرگزاری می‌افزاید که در طول سه دهه حکومت حسنی مبارک که در نهایت بهمن ماه سال ۸۹ به دنبال اعتراض‌های مردمی به پایان رسید، انتخابات مصر به طول معمول به گفته این خبرگزاری با دستکاری آراء به نفع حسنی مبارک پایان می‌یافت و به همین دلیل بسیاری از مردم مصر حاضر نبودند پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

این‌بار اما وعده داده شده است که این انتخابات آزاد و منصفانه خواهد بود؛ با این‌حال این‌بار نیز نگرانی‌های دیگری در بین برخی گروه‌های مصری دیده می‌شود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد در حال حاضر حامیان احزاب چپ، لیبرال و سکولار مصر؛ احزابی که بیشترشان به تازگی پایه‌گذاری شده و چندان شناخته شده نیستند، ابراز نگرانی کرده‌اند که حزب اسلامی «اخوان المسلمین»، بزرگترین و سازمان‌یافته‌ترین حزب در مصر، با قدرت گرفتن، قوانین محدود کننده اسلامی را در این کشور به اجرا بگذارد.

حزب اخوان‌المسلمین اگرچه در دوران حکومت حسنی مبارک غیرقانونی شناخته می‌شد، در میان مردم مصر حزب شناخته شده‌ای است.

این حزب در دوران حکومت مبارک نامزدهای خود را به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت می‌داد و سال ۲۰۰۵ با همین روش موفق شد ۲۰ درصد از کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند

در انتخابات کنونی نیز نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از محبوبیت این حزب است و اعضای اخوان‌المسلمین خود پیش‌بینی کرده‌اند که ۴۰ تا ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص خواهند داد.

در عین حال انتخابات روز دوشنبه در حالی آغاز می‌شود که در ۱۰ روز گذشته، در جریان تجمع اعتراضی علیه تمرکز قدرت در دست ارتش مصر که از زمان سرنگونی حسنی مبارک اداره کشور را در دست دارد، دستکم ۴۱ معترض جان باخته و بیش از دو هزار تن مجروح شده‌اند.

این ناآرامی‌ها موجب شده تا عده‌ای از معترضان، مسیری را که مصر برای رسیدن به دموکراسی در پیش گرفته خالی از شک و شبهه ندانند.

انتخابات مجلس سفلای پارلمان مصر ماه ژانویه به پایان خواهد رسید و پس از آن مردم مصر برای انتخاب ۳۹۰ نماینده مجلس علیا در مصر به پای صندوق‌ها خواهند رفت.

انتخابات مجلس علیای مصر نیز در سه مرحله انجام خواهد گرفت و ماه مارس پایان خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG