لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

آمريکا ترور «معاون بازرگانی» سايت هسته ای نطنز را محکوم کرد


آمريکا روز چهارشنبه ضمن رد هرگونه دخالت در ترور مصطفی احمدی روشن، «معاون بازرگانی» سايت هسته ای نطنز ، اين ترور را محکوم کرد. اين در حالی است که مقام های ايران ايالات متحده و اسرائيل را به دست داشتن در ترور اين «دانشمند هسته ای» متهم می کنند.

رسانه های ايران روز چهارشنبه گزارش دادند که مصطفی احمدی روشن بر اثر انفجار بمبی که به خودروی او چسبانده شده بود، کشته شده است. دو نفر ديگر در اين حادثه مجروح شدند که به گزارش برخی از رسانه ها يکی از مجروحان در بيمارستان جان سپرده است.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، که روز چهارشنبه در يک کنفرانس خبری به همراه وزير امور خارجه قطر صحبت می کرد، گفت:« به طور مطلق دخالت ايالات متحده را در هرنوع عمل خشونت آميز در داخل ايران رد می کنم.»

تامی ويتور، سخنگوی شورای امنيت ملی امريکا نيز روز چهارشنبه در واکنش به ادعای ايران در خصوص دخالت آمريکا درترور مصطفی احمدی روشن گفته است:«ايالات متحده مطلقا در اين کار هيچ نقشی نداشته است. ما هر نوع عمل حشونت آميز، از جمله عمل خشنی مانند اين را شديدا محکوم می کنيم.»

در همين زمينه، ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز گفت: واشينگتن «هرنوع ترور و حمله به افراد بی گناه» را محکوم می کند و با خانواده های قربانيان چنين اقداماتی ابراز همدردی می کند.

ويکتوريا نولند در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ادعای ايران در خصوص دست داشتن اسرائيل و آمريکا در ترور اين «دانشمند هسته ای»گفت: من اطلاعی در اين زمينه ندارم تا با شما در ميان بگذارم.

يک مقام استانداری تهران گفته بود: اين انفجار در ساعت هشت و ۳۰ دقيقه صبح به وقت تهران رخ داد که در جريان آن «يک موتورسوار با متصل کردن يک بمب مغناطيسی به بدنه پژو ۴۰۵ که حامل سه سرنشين بوده، اين خودرو را منفجر کرد.»

 معاون تاسيسات هسته ای نطنز در انفجار يک بمب کشته شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:01 0:00

در واکنش به اين ترور محمدرضا رحيمی، معاون رييس جمهوری پيش از ظهر چهارشنبه در جلسه هيات دولت گفته است:« اين اقدام تروريستی به وسيله عوامل رژيم صهيونيستی و کسانی رخ داد که مدعی مبارزه با تروريسم هستند اما در حقيقت راه مبارزه با بشريت و جنبه های شريف انسانی را در پيش گرفته اند تا بدينوسيله دانشمندان را از عرصه خدمت به بشريت خارج کنند.»

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نيز ترور مصطفی احمدی روشن را محکوم کرده و گفته است:«اين روش‌های غيرانسانی را پيگيری و به سازمان‌ها و مسئولان مربوطه شکايت می‌کنيم.»

رامين مهمانپرست اضافه کرده است: «سکوت معنادار کشورهای غربی و حاميان رژيم صهيونيستی در قبال حذف فيزيکی دانشمندان هسته‌ای ايران می‌تواند به معنای همراهی غيرمستقيم و يا احساس اطمينان رژيم صهيونيستی از عدم مقابله جدی توسط ساير کشورها با اينگونه اقدامات تروريستی تلقی شود.»

لو دادن اطلاعات «دانشمندان هسته ای»

در همين حال، احمد جلالی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، گفته است که ترور مصطفی احمدی روشن « نشان می دهد اطلاعاتی که از طرف جمهوری اسلامی به مجامع بين المللی داده شده در اختيار دشمنان قرار داده اند در حاليکه جايی مانند آژانس بايد مورد اعتماد ملت ها باشد. چرا به نوعی اسرار ملت ها و دولت ها در اختيار تروريست ها قرار می گيرد اين يک سئوال اساسی است.»

حسين سبحانی، نيا عضو کميسيون امنيت ملی نيز گفته است:« در ترور دانشمندان ايرانی به نظر می رسد اطلاعات داخلی و يا گرايی از سوی آژانس به تروريست ها داده شده که باعث لو رفتن اطلاعات دانشمندان و انجام اين ترورها شده است.»

حسين سبحانی نيا اضافه کرده است:«شناسايی دانشمندان و مديران سازمان انرژی اتمی ايران توسط گروهک های تروريستی بی حساب و کتاب نبوده و به نظر می رسد اطلاعات آنها از طريق آژانس و يا نشستی که مدتی قبل با حضور برخی دانشمندان هسته ای در يکی از کشورها برگزار شد به دست گروهک های تروريستی افتاده است.»

حسين سبحانی نيا همچنين گفته است که «بی شک آمريکا و اسرائيل در اين مسائل دخالت » داشته اند.

خبرگزاری ايرنا می گويد که مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله و معاون بازرگانی سايت نطنز بوده است. وی در سال ۱۳۸۱ در رشته مهندسی شيمی از دانشگاه صنعتی شريف فارغ التحصيل شده بود.

تاسيسات هسته ای نطنز مهمترين مرکز اتمی ايران است که در آن اورانيوم با غنای پايين غنی سازی می شود.

بر اساس اين گزارش، آقای احمدی روشن، «از دانشجويان برجسته در حوزه های علمی و فرهنگی بوده که در سال ۱۳۸۰ و در دوران تحصيل خود در اين دانشگاه، در پروژه ساخت غشاهای پليمری برای جداسازی گازها که برای اولين بار در کشور انجام می شد همکاری داشته است.»

ترور افراد موسوم به «دانشمندان هسته ای» ايران در سال های اخير شدت گرفته و مقام های ايرانی کشورهای اسرائيل و آمريکا را مسئول اين ترورها دانسته اند.

در اوايل آذرماه سال ۱۳۸۹، دو موتور سوار بر روی خودروی حامل مجيد شهرياری، استاد فيزيک، عضو هيات علمی دانشگاه شهيد بهشتی و همچنين محقق جمهوری اسلامی ايران در پروژه سزامی، بمبی سوار کردند که موجب کشته شدن وی شد.

فريدون عباسی دوانی، رييس فعلی سازمان انرژی اتمی، نيز در همان روز در نقطه ای ديگر هدف سوء قصد قرار گرفت ولی از آن جان سالم به در برد.

در دی ماه سال ۱۳۸۸، مسعود علی محمدی، استاد فيزيک دانشگاه تهران، بر اثر انفجار بمب در جلوی منزل مسکونی اش کشته شد.
XS
SM
MD
LG