لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

افت ۲۳ درصدی صادرات نفت ايران به چين در ماه آوریل


بر اساس آمار رسمی گمرک چين که روز دوشنبه، اول خرداد، منتشر شد واردات نفت این کشور از ايران در ماه آوريل، ماه گذشته ميلادی، نسبت به سال گذشته ۲۳,۷ درصد کاهش يافته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شرکت های چينی برای جبران کاهش واردات نفت از ايران، نفتکش های بيشتری به کشورهای ديگر توليد کننده نفت خام فرستاده اند.

بنا بر آمار گمرکی چين، این کشور طی ماه گذشته روزانه ۳۸۸ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده است، در حالی که طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا، چين در نيمه اول سال گذشته ميلادی به طور متوسط روزانه ۵۴۳ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده بود.

بنا به گزارش رويترز، چين از ماه ژانويه تا مارس، سه ماهه اول سال جاری ميلادی، به طور متوسط ۲۵۳ هزار و ۳۰۲ بشکه نفت از ايران وارد کرده است، به عبارتی ورادات نفت چين از ايران طی سه ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش يافته است.

علت اين امر، اختلاف ايران و چين بر سر قراردادهای سالانه خريد نفت از ايران عنوان شده است.

در همين رابطه روزنامه واشنگتن پست، ۱۹ ژانويه سال جاری، طی گزارشی با استناد به داده های شرکت «گزارش های خارجی» آمريکا گزارش داد که چين از ايران خواسته است تا «شرايط اعتباری بهتری» برای فروش نفت به اين کشور در نظر بگيرد، اما اختلاف بر سر اين شرايط باعث شده است که چين واردات نفت از ايران را تا نصف تقليل دهد.

خبرگزاری رويترز نيز در ماه فوريه به نقل از منابع نفتی آگاه گزارش داد که چين نسبت به سال ۲۰۱۱ واردات نفت از ايران را تا ۲۸۵ هزار بشکه در روز کاهش داده و اين وضعيت حداقل تا بهار آينده ادامه خواهد يافت.

اين منابع آگاه که نخواسته بودند نامی از آنها برده شود، علت کاهش واردات نفت از ايران را اختلاف بر سر قيمت نفت و نحوه پرداخت آن اعلام کرده بودند.

البته بر اساس آمار گمرک چين، واردات نفت اين کشور از ايران طی ماه گذشته، نسبت به ماه مارس روزانه ۱۳۴ هزار و ۷۸۲ بشکه افزايش داشته که به گزارش رويترز، علت امر «حل شدن اختلافات بر سر قراردادهای سالانه خريد نفت» عنوان شده است.

يک منبع اجرايی در صنعت نفت چين به خبرگزاری رويترز گفته است که «يونيپک»، بازوی تجاری «سينوپک» بزرگترين شرکت نفت و محصولات پتروشيمی چين در قرارداد سالانه جديد، واردات نفت خام از ايران برای سال جاری ميلادی نسبت به سال گذشته را تا ۲۰ درصد کاهش داده است.

اختلاف آمار مقامات نفتی و سازمان های بين المللی

دور جديد تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا که بر صادرات نفت ايران متمرکز شده است، به ترتيب از ۲۸ ژوئن و اول ژوئيه به اجرا گذاشته خواهد شد.

آمريکا از مشتريان نفت ايران خواسته است که خريد نفت از ايران را به ميزان «محسوس» کاهش دهند، و گرنه احتمالا با تحريم آمريکا مواجه خواهند شد.

اتحاديه اروپا نيز تا ۴۰ روز ديگر واردات نفت از ايران و پوشش بيمه ای کشتی های حامل نفت ايران را متوقف خواهد کرد.

مقامات ايران همواره تحريم ها عليه صادرات نفت را بی اثر دانسته و حتی گزارش های سازمان های بين المللی، ازجمله اوپک و آژانس جهانی انرژی را در رابطه با کاهش توليد و صادرات نفت ايران رد کرده اند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، ۲۱ ارديبهشت طی گزارشی اعلام کرد که توليد نفت ايران طی ماه آوريل به سه ميليون و ۱۹۶ هزار بشکه در روز کاهش يافته است. طبق اين گزارش ايران، در سال گذشته ميلادی روزانه به طور متوسط سه ميليون و ۶۲۱ هزار بشکه نفت توليد کرده بود.

اين در حالی است که ارديهشت ماه سال جاری، احمد قلعه بانی، معاون وزير نفت ايران اعلام کرد که توليد روزانه نفت ايران چهار ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه است.

به فاصله دور روز از انتشار آمار اوپک، آژانس جهانی انرژی نيز طی گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت ايران طی ماه گذشته، آوريل، به ميزان قابل توجهی کاهش يافته است و اين کاهش در سه ماهه دوم سال جاری ميلادی می تواند تا یک ميليون بشکه در روز برسد.

بنا بر اين گزارش، ايران در ماه گذشته روزانه تا سه ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت توليد کرده است، اما ۱۵ تا ۲۵ درصد آن را نتوانسته به فروش برساند و در نفتکش ها ذخيره شده است.

يک مقام آگاه ايران که نامی از وی برده نشده بود، به وال استريت ژورنال گفته بود که حجم ذخيره نفت ايران در نفتکش ها در فاصله ماه های مارس و اواخر آوريل دو برابر شده و به رقم ۲۴ ميليون بشکه رسيده است.

در واکنش به گزارش آژانس جهانی انرژی نيز، سيد محسن قمصری مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت اعلام کرد که «وضعيت صادرات نفت خام ايران کاملا طبيعی و عادی است و ايران هيچ گونه نفت بدون مشتری در خليج فارس ندارد».

کشورهای ترکيه، کره جنوبی، هند و ژاپن نيز به عنوان مشتريان عمده نفت ايران رسما اعلام کرده اند که واردات نفت از ايران را در سال جاری کاهش خواهند داد.
XS
SM
MD
LG