لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

متهم اختلاس بیمه: ۱.۵ ميليارد تومان به حساب محمدرضا رحیمی واریز کردم


دادگاه «اختلاس از بیمه»- عکس آرشیوی است
دادگاه «اختلاس از بیمه»- عکس آرشیوی است
یکی از متهمان اصلی پرونده «اختلاس از بیمه» روز دوشنبه گفت که «یک میلیارد و ۵۰۰ ميليون تومان» به حساب شخصی محمدرضا رحیمی، رییس پیشین دیوان محاسبات و معاون فعلی احمدی نژاد، واریز کرده است.

این متهم که در جریان هشتمین دادگاه اختلاس از بیمه و استانداری تهران با نام «د. س» معرفی شده است از وی به عنوان «جعبه سیاه» این پرونده یاد می‌شود.

وی روز دوشنبه، ۲۲ خردادماه، در دادگاه گفت: زمانی که برای حل یک مشکل حقوقی نزد «جابر الف»، متهم اصلی پرونده رفت، این متهم او را با «م.ر» رییس وقت دیوان محاسبات کشور آشنا کرد.

اشاره وی به محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد، است که در زمان اختلاس بیمه، رییس دیوان محاسبات مجلس بود.

این متهم افزود که وی برای حل مشکل حقوقی‌اش در مجموع «دو میلیارد تومان» در اختیار این دو نفر قرار داده است.

«د. س» گفت که «برای دریافت وام از بانک ملت، ۱۵۰ درصد مبلغ درخواستی وثیقه گذاشتم، اما بانک از من وثیقه نقدی خواست. زمانی‌که برای حل این مشکل با «ج. الف» تماس گرفتم، او با کمک آقای «م. ر» پرونده‌ای در مجتمع اقتصادی برای من تشکیل داد. از آن زمان آن‌ها من را تهدید به زندان و افشاگری در روزنامه‌ها کرده و به این خاطر از من پول می‌گرفتند.»

وی در ادامه تاکید کرد که «یک میلیارد و ۵۰۰ ميليون تومان» از این مبلغ را به حساب شخصی «م. ر» واریز کرده است.

این‌ متهم در عین حال توضیح داد که یک بار برای گفت‌و‌گو با محمدرضا رحیمی درباره «اخاذی ج. الف»به دفتر ریاست جمهوری رفته است و «در آن‌جا من کپی چک‌هایی که به «"ج. الف" داده بودم نشانش دادم... در این جلسه آقای "م.ر" منکر دریافت پول‌ها شد».

متهم پرونده «اختلاس از بیمه» توضیح داد که در نهایت برای پرداخت‌های مالی به «م. ر» و «ج. الف» به مشکل برخورد و پس از آن، به سازمان بازرسی کل کشور رفت و چک‌هایی را که به این دو نفر داده بود به این سازمان تحویل داد.

«د. س» پس از آن افزود که محمدرضا رحیمی با عصبانیت وی را به دلیل واگذاری چک‌ها به سازمان بازرسی کل کشور بازخواست کرد و توضیح داد: «آقای "م. ر" چند چک سفید و کپی را به من داد و خواست روی آن‌ها اسامی افرادی از جمله "الف. ر. م" که در دولت حضور داشت را بنویسم».

به نظر می‌رسد که اشاره این متهم به «اسفندیار رحیم مشایی»، رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، باشد.

این متهم گفت که «جابر. الف» در مجموع «بیش از ۱۲ میلیاد تومان چک» و «دو میلیارد تومان» پول نقد از وی گرفته است.

وی همچنین در این جلسه تاکید کرد که «جابر الف» اظهار می‌کرد که با «م. ر» بسیار نزدیک است و «هر روز با رییس سابق دیوان محاسبات کشور تماس می‌گرفت و کارهای بیرون از اداره وی را انجام می‌داد. گاهی نیز او را به مجلس می‌فرستاد تا با استیضاح کنندگان یک وزیر صبحت کند».

پرونده اختلاس در بيمه و استانداری تهران که پیشتر با عنوان «حلقه فاطمی» در رسانه‌ها مطرح شده بود، نخستين بار در سال ۸۹ با اظهارات الياس نادران، نماينده مجلس، و اشارات صادق لاريجانی، ریيس قوه قضایيه، رسانه‌ای شد.

آن زمان سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرده بود که محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، در این پرونده متهم است و باید در دادگاه حضور یابد و الیاس نادران از آقای رحیمی به عنوان «رییس حلقه فاطمی» یاد کرده بود.

همچنین برخی از رسانه‌ها از دست داشتن کامران دانشجو، استاندار پیشین تهران، در این پرونده خبر داده بودند.

برگزاری دادگاه این پرونده بارها به وقفه افتاد و در نهایت در هفته‌های اخیر با ریاست قاضی سيامک مدير خراسانی و در دادگاه کيفری استان تهران از سر گرفته شد.

اين پرونده ۷۸ متهم دارد که ۱۲ نفر از آنها با قرار بازداشت زندانی و بقيه متهمان آزاد هستند.


باهنر: گزارش روزنامه ایرن در مورد دست داشتنم در پرونده بیمه بیهوده است

روز دوشنبه همچنین محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به گزارش روزنامه ایران در خصوص دست داشتن وی در پرونده بیمه، گفت: «بنده مطالب این روزنامه را بسیار بی‌اهمیت و بیهوده می‌دانم».

وی در ادامه گفت: «به دلیل بی‌اهمیت بودن این گزارش قصد پاسخگویی و توضیح در مورد اتهامات (مطرح شده از سوی) ارگان رسمی دولت در خصوص پرونده بیمه ایران ندارم».

روزنامه ایران روز یکشنبه، ۲۱ خردادماه، در گزارشی ضمن تایید اینکه محمدرضا رحیمی از «جابر الف» پول دریافت کرده است، مدعی شد که رییس وقت دیوان محاسبات کشور در آستانه انتخابات مجلس هشتم، به نیابت از محمدرضا با هنر این پول‌ها را گرفته است.

این روزنامه همچنین تاکید کرد که «جابر الف»، در جریان انتخابات مبالغی را نیز در اختیار آقای «ر» قرار داده است. پس از این گزارش، خبرگزاری فارس تاکید کرد که اشاره روزنامه ایران به «حمید رسایی»، نماینده مجلس است.

روز یکشنبه حمید رسایی، در واکنش به این گزارش گفت که در جریان انتخابات مجلس هشتم، از طرف محمد‌رضا رحیمی برای کمک مالی با وی تماس گرفته شده بود.

آقای رسایی گفت: «آقای رحیمی برای من پیغام فرستاد که اگر نیاز به کمک مالی دارید، ملاقاتی با آقای رحیمی بکنید و از ایشان کمک بگیرید... دوستان گفتند لازمه پرداخت کمک، دیدار با آقای رحیمی است. من آن موقع این مسئله را نپذیرفتم».

وی در عین حال با تاکید بر این‌که قوه قضائیه وظیفه دارد مسائل مطرح شده در پرونده را بررسی کند، افزود که لحاظ کردن توصیه‌های اطرافیان در رسیدگی پرونده بیمه نشان‌دهنده «فساد در دستگاه قضایی» است.
XS
SM
MD
LG