لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

عنان: ايران از طرح انتقال قدرت در سوریه حمايت می کند


کوفی عنان، نماينده ویژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، روز چهارشنبه گفته است، ايران و عراق از طرح انتقال قدرت سياسی در دمشق به رهبری سوری ها حمايت می کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز کوفی عنان که پس از ارائه گزارش خود از سفر به دمشق، تهران و بغداد به شورای امنيت سازمان ملل متحد با خبرنگاران صحبت می کرد، گفته است: هر دو دولت ايران و عراق از طرح شش ماده ای حمايت می کنند. آنها از ايده انتقال قدرت سياسی با رهبری سوری ها حمايت می کنند که به مردم اين کشور اجازه خواهد داد درباره آينده سياسی و سرنوشت خود تصميم بگيرند.

کوفی عنان اضافه کرده است: بديهی است که آنها از نفوذ خود در حکومت و ديگر جريان ها برای حرکت دادن تحولات به اين سمت استفاده خواهند کرد.

بر اساس طرح شش ماده ای کوفی عنان برای حل و فصل مناقشه سوريه قرار بود، ضمن برقراری آتش بس بين نيروهای دولتی و مخالفان خشونت ها فوری متوقف شده، سلاح های سنگين و نيروهای نظامی دولتی از مناطق شهری خارج شود و مردم درمناطق بحرانی به کمک های بشردوستانه دسترسی داشته باشند. اما آتش بس ۱۲ آوريل که بخش اصلی اين طرح بود و همه طرف ها درگير از آن حمايت کرده بودند، رعایت نشد و درگيری ها پس از مدتی از سر گرفته شد.

به گزارش رويترز، از ايران برای شرکت در نشست ۳۰ ژوئن در ژنو درباره سوريه که آمريکا، روسيه و شمار ديگری از کشورها حضور داشتند، دعوت نشد، اما در پايان اين نشست کشورهای شرکت کننده از توافق بر سر «انتقال» قدرت در سوريه براساس «توافق دوجانبه» خبر دادند. هرچند بعدا اختلاف نظرهايی در خصوص تفسير توافق های به دست آمده در اين نشست مطرح شد.

با اين حال، کوفی عنان روز چهارشنبه گفت که منتظر است تا شورای امنيت سازمان ملل درخصوص گام ها و اقدامات بعدی تصميم گيری کند.

طبق اين گزارش، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد گفته است، کشورهای غربی درصددند تا پيش نويس قطعنامه ای در اين زمينه تهيه کنند.

اين در حالی است که روسيه پيش نويس قطعنامه ای برای تمديد ماموريت ناظران سازمان ملل در سوريه به مدت سه ماه ارائه کرده است، که بر اساس ان ناظران سازمان ملل می تواند به جای نظارت بر آتش بسی که ديگر رعايت نمی شود، به راه حل سياسی موجود برای پايان دادن به بحران در سوريه کمک کنند.

در همين حال کوفی عنان در پاسخ به پرسشی در خصوص فردی که از جانب بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، برای مذاکره با مخالفان پيشنهاد شده، گفت: او اسم فردی را مطرح کرد و من خواهان اطلاعات بيشتر در خصوص اين فرد شدم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته فعالان حقوق بشر بحران ۱۶ ماهه سوريه بيش از ۱۷ هزار تن کشته شده اند. اگرچه به دليل حضور نداشتن رسانه ها و سازمان‌های مستقل بين‌المللی در سوريه، ‌تأييد يا تکذيب اين ارقام ممکن نيست.
XS
SM
MD
LG