لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی به حال تعلیق درآمد


اکمل‌اُلدّين احسان‌اوغلو دبير کل سازمان همکاری اسلامی
اکمل‌اُلدّين احسان‌اوغلو دبير کل سازمان همکاری اسلامی
سازمان همکاری اسلامی، در نخستين ساعات بامداد پنجشنبه، ۲۶ مرداد ماه، عليرغم مخالفت شديد ايران، اعلام کرد که عضويت سوريه در اين سازمان به‌حالت تعليق درمی‌آيد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکمل‌اُلدّين احسان‌اوغلو دبير کل سازمان همکاری اسلامی در مورد تعلیق عضویت سوریه به خبرنگاران گفت: «پيام جهان اسلام به رژيم سوريه است و جهان بيش از اين نمی تواند رژيمی را که مردمش را با تانک و هواپيما قتل عام می کند، بپذيرد.»

وی افزود این همچنین پیامی به جامعه بین المللی است که «دنیای اسلام خواستار پايان خونريزی و حل و فصل صلح آميز بحران سوريه است.»

تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی پس از برگزاری اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه صورت گرفت؛ اجلاسی که دمشق به آن دعوت نشده بود.

اتحاديه عرب نيز سال گذشته عضويت سوريه را، به دليل سرکوب مردم اين کشور به تعليق درآورد.

به دنبال تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی، آمريکا از تصميم این سازمان استقبال کرد و آن را پيام محکمی به رژيم بشار اسد خواند.

با این‌حال به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، تعليق عضويت سوريه در سازمان همکاری اسلامی را غير منصفانه و غير عادلانه دانست.

جمهوری اسلامی ایران که پیشتر اعلام کرده بود که با تعلیق عضویت سوریه مخالف است، در اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی در سطح رئیس جمهوری شرکت کرده بود.

اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۲۴ و ۲۵ مردادماه، در شهر مکه، در عربستان سعودی برپا شد.

علاوه بر پرداختن به مساله فلسطين و مسلمانان ميانمار، بررسی راه‌های پايان‌دادن به خشونت‌های حکومت سوريه عليه معترضان سوری، از اهداف اصلی اين اجلاس اضطراری بود.
سازمان همکاری اسلامی دارای ۵۷ عضو است ود ر سال ۱۹۶۹ بنياد گذاشته شده است. این سازمان پس از سازمان ملل متحد، دومين سازمان بين دولتی است.
XS
SM
MD
LG