لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

يک نماينده مجلس: احمدی نژاد تعمدا بازار ارز را آشفته نگه داشته است


الياس نادران، نماينده اصولگرای مجلس شورای اسلامی که از منتقدان دولت محمود احمدی نژاد است روز يکشنبه رييس جمهوری اسلامی ايران را متهم کرد که «تعمدا بازار ارز را آشفته نگهداشته است».

آقای نادران در گفت و گو با خبرگزاری مهر با بيان اينکه مسوولان اجرايی گزارش می دهند که «از لحاظ ذخاير ارزی و فروش نفت مشکل آنچنانی نداريم» گفته است: «وضعيت نابسامان بازار ارز را ناشی از ناتوانی نمی دانم بلکه بازار مديريت نمی شود و رييس جمهوری تعمدا بازار را آشفته نگه داشته است».

وی با اشاره به تغيير لحظه به لحظه قيمت دلار در بازار ارز اظهار داشت: «واقعا نمی دانم آقای احمدی نژاد چه فکری در سر دارد؟ چه برنامه ای دارد و توقعش از نظام چيست و چطور قرار است اين نابسامانی را مديريت کند.»

اين نماينده مجلس تصريح کرده است: «من وضعيت موجود را حمل بر بی عرضگی و ناتوانی نمی دانم، (بلکه) به نظرم کاملا برنامه ريزی شده است.»

اظهارات آقای نادران پس از آن منتشر شد که قيمت دلار در بازار آزاد ارز در ايران طی روز يکشنبه، نهم مهرماه، به رکورد تاريخی سه هزار تومان رسيد.

يورو در همين روز ۳۹۰۰ تومان و پوند نيز ۴۸۰۰ تومان معامله شد.

به دنبال تشديد تحريم های آمريکا عليه جمهوری اسلامی که از اواخر سال گذشته ميلادی شدت گرفته است، ريال ايران بيش از ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. افزايش قيمت ارزهای خارجی در اين مدت نيز باعث گرانی مواد غذايی و ساير کالاهای اساسی در کشور شده است.

الياس نادران در بخش ديگری از مصاحبه خود گفته است: «بخش اعظم مشکل امروز بازار ما به اراده دولت بر می گردد که بازار را آشفته نگه داشته است. واقعا نمی دانم چه پيش خواهد آمد؟ بهتر است آقای احمدی نژاد از برنامه های خود به مردم بگويد تا آنها قضاوت کنند.»

وی با اشاره به قيمت دلار در روز يکشنبه اظهار داشت: «آقايان گفته بودند نمی گذارند قيمت دلار به سه هزار تومان برسد!»

در همين حال، يک عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس نهم، گفته است که بانک ها برای فرار از ورشکستگی ارز می فروشند.

عزت الله يوسفيان ملا در گفت و گو با خبرگزاری مهر به راه اندازی مرکز مبادلات ارزی انتقاد کرده و گفته است: «زمانی ارز بايد در بورس و يا اتاق مبادلات عرضه بشود که قدرت رقابت وجود داشته باشد. وقتی که فقط دولت ارز می فروشد، پس رقابتی وجود ندارد تا قيمت ها تعديل شود.»

مسوولان بانک مرکزی ايران و مقام های اقتصادی جمهوری اسلامی برای مقابله با روند شديد افزايش قيمت ارزهای خارجی در کشور طی هفته های اخير اقدام های مختلفی انجام داده اند که آخرين آن، راه اندازی مرکز مبادلات ارزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در روز سوم مهرماه است.

به رغم اينکه خبرگزاری مهر به نقل از صمد کريمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، گزارش داده که از روز سوم تا نهم مهرماه، بيش از ۱۱۲ ميليون دلار در اين مرکز خريد و فروش شده است ولی اين اقدام نيز نتوانسته تا از رشد قيمت دلار جلوگيری کند.

در همين رابطه، نايب رييس انجمن فولاد ايران روز يکشنبه در گفت و گو با سايت «اقتصاد آنلاين» از عملکرد اين مرکز انتقاد کرده و گفته است: «هفته پيش برای دريافت ارز به مرکز مبادلات مراجعه کرديم اما ارزی که از طريق اين مرکز پرداخت می‌شود رقم بسيار کمی است که تامين‌کننده نياز کارخانه‌های فولادی نيست.»

حميدرضا طاهری زاده، افزوده است: «مدت زمانی که بايد برای دريافت ارز منتظر باشيم آن قدر طولانی است که تا به حال هيچ توليد‌کننده فولادی موفق به دريافت ارز نشده است.»

ناتوانی مسوولان اقتصادی ایران در کنترل بازار ارز، انتقاد برخی از سایت های اصولگرا را نیز در پی داشته است؛ از جمله سایت «الف» نزدیک به احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس، که در یادداشتی نوشته است: «اگر مسئولان ذیربط، ناتوانی خود از کنترل قیمت ارز را اعلام کنند، که در این صورت یا بی لیاقتند و یا باید اذعان کنیم که تحریم ها به طور جدی بر اقتصاد کشور اثر گذاشته است.»

این سایت افزوده است: «اگر خدای ناکرده به این اعتقاد برسیم که مسئولان مربوطه تمایل به افزایش نرخ ارز دارند که در این صورت باید در نیات آنان در کشاندن کشور به پرتگاه های هولناک اقتصادی، تردید جدی کرد.»

اشاره این سایت به برخی از گزارش هاست که بیانگر آن است دولت محمود احمدی نژاد در پی بالا رفتن قیمت ارز است تا بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند.
XS
SM
MD
LG