لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

يمن خواستار توقف حمايت ايران از شورشيان حوثی شد


شورشیان حوثی در شمال یمن
شورشیان حوثی در شمال یمن
ژنرال علی الاحمدی، رئيس شورای امنيت ملی يمن، روز يکشنبه ۱۹ آذر ماه، از ايران خواسته تا به آموزش و حمايت مالی از شورشيان حوثی يمن پايان دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رئيس شورای امنيت ملی يمن، ايران را متهم کرده است که با دخالت درامور داخلی این کشور، از شورشيان حوثی که در شمال يمن و در نزديکی مرز با عربستان فعالند، حمايت می کند.

علی الاحمدی که درحاشیه یک کنفرانس در بحرین صحبت می کرد،‌ گفت:«ايران از فرصت استفاده کرده تا با گسترش درگيری نقش مشخصی را بازی کند. ما با ايران هيچ دشمنی نداريم ، همه آنچه که ما از آنها ( ايران ) می خواهيم اين است که در اوضاع داخلی ما دخالت نکنند.»

رئيس شورای امنيت ملی يمن در ادامه اضافه کرده است:«ما مدارک و اسناد حضور آنها را بررسی کرده ايم، افراد زيادی را در اين ارتباط بازداشت کرده ايم و مدارک کافی از دخالت آنها(ايران) در اختيار داريم.»

پيش از اين نيز مقام های يمنی ايران را به دخالت در امور داخلی اين کشور متهم کرده اند. ايران نیز در مقابل اين اتهام ها را رد کرده است.

عبدربه منصور هادی، رئيس جمهور يمن پيشتر ضمن آن که از جمهوری اسلامی خواسته‌ بود که در امور داخلی اين کشور دخالت نکند، هشدار داده‌ بود که «ديگر بس است، يمن را به حال خود بگذاريد».

وزارت دفاع يمن ۲۸ تير ماه اعلام کرد بود که اين کشور «حلقه‌ای جاسوسی از ايرانی‌هايی که در يمن و ظرف هفت سال گذشته زير نظر يکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌کرده‌اند» را متلاشی کرده‌ است.

خبرگزاری رسمی يمن گزارش داده بود که «جاسوسان حقوق‌بگير ايران» که «مرکز عملياتی آنها» در صنعا، پايتخت يمن، بوده‌ است علاوه بر شاخ آفريقا در يمن نيز فعاليت داشته و زير نظر سپاه پاسداران کار می‌کرده‌اند.

اين در حالی است که رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران، همان زمان انتشار خبر ها در خصوص دخالت ايران در يمن و کشف شبکه جاسوسی در اين کشور را تکذيب کرد.

حوثی ها دارای مذهب شيعه زيدی هستند و طی سال های اخير برای مقابله با آنچه که تبعيض عليه حقوق خود خوانده اند، دست به مبارزه مسلحانه عليه دولت مرکزی زده اند.به گزارش خبرگزاری رويترز، شيعيان زيديه بيش از ۱۰ قرن بر يمن حکومت کرده اند.

طبق اين گزارش، تاکنون عمليات نيروهای دولتی عليه شورشيان حوثی موفقيت چندانی درپی نداشته است. اين در حالی است که به دنبال کشيده شدن جنگ به مرز های عربستان سعودی در سال ۲۰۰۹،‌ بين شورشيان حوثی و عربستان نيز درگيری هايی رخ داد.

درگيری بين نيروهای دولتی با شيعيان شورشی و گروههای مرتبط با لقاعده در سال‌های اخير کشور يمن را دستخوش ناآرامی‌هايی کرده‌ است.

جرالد فايرستين، سفير آمريکا در صنعا، در فروردين سال جاری ايران را متهم کرد که از شورشيان شيعه در شمال يمن و تجزيه‌طلبان مستقر در جنوب اين کشور «پشتيبانی می‌کند» و اظهار داشت که «ايران به دنبال گسترش نفوذ خود در يمن و منطقه‌ است و قصد دارد رد پايی از خود در شبه‌جزيره عربستان بر جای بگذارد.»
XS
SM
MD
LG