لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

در آتش سوزی شین آباد پیرانشهر چه گذشت


روز ۱۵ آذرماه بر اثر آتش‌گرفتن يک بخاری نفتی در مدرسه‌ای در شین آباد پیرانشهر در استان آذربايجان غربی ايران، شماری از دانش آموزان مصدوم شدند. یکی از بستگان قربانیان با رادیو فردا به گفتگو نشسته است. وی می گوید:

«دخترها که وارد کلاس می شوند بخاری روشن است. در اين کلاس دستگيره نداشته است که با دست اين در را باز کنند و ببندند.


آقايی که نفت را ريخته است توی بخاری متوجه نشده است که بخاری پر از نفت است. آن را روشن می کند و می رود بيرون. بچه ها که می آيند توی کلاس، در هم رويشان قفل می شود.
ديگر خدا می داند که چه جوری بوده است که در باز نمی شده است. هی داد می کشند که بخاری آتش گرفته است و هوار می کشند، کسی صدايشان را نمی شنود.

دود که از پنجره می رود بيرون آنوقت است که از بيرون مردم متوجه می شوند. دو نفر از همکلاسی ها که دير می رسند، متوجه می شوند که از داخل کلاس آتش بيرون می آيد.
بچه ها که درد می کشند و هوار می کشند، تازه مردم می آيند و متوجه می شوند که کلاس چهارم آتش گرفته است.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:29 0:00
لینک مستقیم

داخل کلاس وسايل ايمنی مثل کپسول آتش نشانی وجود داشته است؟

خانم معلمی که آنجا حضور داشته گفته است که کپسول آتش نشانی اثر نکرده است. حالا تاريخش گذشته بوده يا احيانا فساد شده بوده ، معلوم نيست که چه جوری بوده است؟ نتوانسته اند از آن استفاده کنند.

شما خودتان موقعی که عمليات نجات برای نجات دانش آموزان شروع شده بود، آنجا حضور داشتيد؟

از روستا تا شهر متاسفانه نه ولی از بيمارستان تا انتقالشان به اروميه خيلی خوب بود. از نيروی انتظامی تا سپاه و نيروی ارتش خداوکيلی خيلی کمک کردند. از اشنويه تا نقده خيلی کمک کردند نيرو فرستادند. آمبولانس فرستادند.

بچه ها را چطور از کلاس نجات دادند؟ با توجه به اينکه شما گفتيد در بسته بوده است؟

خانم معلم با سرايدار می آيند داخل کلاس و سعی می کنند بخاری را با آتش به بيرون منتقل کنند. بخاری چون بزرگ بوده است نتوانسته اند بخاری را از کلاس خارج کنند. آن موقع حواسشان نبوده است که در که الان باز شده اول از همه بچه ها را از کلاس خارج کنند.

بخاری که می افتد دم در ، در آتش می گيرد و بچه ها می مانند توی کلاس. مردم هم می آيند و از پنجره پشت مدرسه و آن پنجره را می شکنند و نرده ها را باز کرده و يکی يکی بچه ها را از پنجره نجات می دهند.

مدرسه انقلاب اسلامی که اين اتفاق در آن افتاده است، يک مدرسه نوساز است؟

نه. يک مدرسه قديمی است. تقريبا بايد چند سال پيش اين مدرسه را تخريب می کردند.

وسايل گرمايشی مدرسه معمولا در منطقه شما – يعنی در منطقه پيرانشهر- فقط بخاری نفتی است؟

نه. ما مدرسه راهنمايی داريم که وسايل گرمايشی همه آنها شوفاژ است.

الان وضعيت بچه ها چطور است؟

خيلی خوب است. خدا وکيلی خدا وکيلی خيلی خوب به آنها می رسند از اداره آموزش و پرورش. من ممنونم از مهمان نوازی تبريزی ها. از دکترهای اينجا از کل مسئولان تبريز و اروميه از فرماندار و استاندار و کلا به بچه ها خيلی می رسند و الان دکتر متخصص از تهران آورده اند که دارند به حال بچه ها نظارت می کنند.

دکترها به شما اعلام کرده اند که وضعيت جسمی بچه ها چطوری است؟

بين بچه ها سوختگی ۳۵ درصد و ۲۵ درصد و ۲۸ درصد هستند، ۵۰ درصد و ۵۱ درصد سوختگی هم بين بچه ها هستند. اما شکر و الحمدالله که رو به بهبودی هستند و خوبند.

فکر می کنید چه اقدامی باید صورت بگیرد تا این اتفاق تکرار نشود؟

متاسفانه در پیرانشهر امکانات نداریم. متاسفانه آموزش و پرورش اصلا نمی رسد. مدرسه ای که اینجا داریم با نقده بسیار فرق دارد. امکاناتی که در نقده است، در پیرانشهر نیست.
XS
SM
MD
LG