لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

محکومیت جهانی پرتاب «موفقيت آميز» موشک دوربرد کره شمالی


مردم کره جنوبی اخبار پرتاب موشک دوربرد کره شمالی را از طریق تلویزیون دنبال می کنند.
مردم کره جنوبی اخبار پرتاب موشک دوربرد کره شمالی را از طریق تلویزیون دنبال می کنند.
کره شمالی صبح روز چهارشنبه، دوازدهم دسامبر، يک موشک دوربرد با نام «اونها- ۳» را با موفقيت به فضا پرتاب کرد. اين کشور می گويد که هدف از پرتاب اين موشک قراردادن يک ماهواره در مدار زمين بوده است. با اين حال آمريکا، کره جنوبی و ژاپن به سرعت اين اقدام را محکوم کردند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می نويسد که سازمان ملل، آمريکا و متحدين آن بر اين عقيده اند که پرتاب موشک ماهواره‌بر پوششی برای آزمايش های تکنيکی برای ساخت موشک های دوربرد است.

اين گزارش می گويد که پرتاب موشک «اونها- ۳» گامی بلند در راستای پيشرفت فنی در ساخت موشک های بالستيک با قابليت حمل کلاهک های هسته ای است.

کره شمالی بعد از چندين آزمايش موشکی ناموفق، اخيرا گفته بود که پرتاب موشک ياد شده، احتمالا به خاطر برخی مشکلات فنی به تعويق خواهد افتاد.

اين گزارش می گويد که دو ساعت بعد از پرتاب موشک «اونها- ۳» رسانه های رسمی کره شمالی اين آزمايش را موفقيت آميز اعلام کردند و جشنی در پايتخت کره شمالی به راه انداخته شد.

فرماندهی دفاع فضايی آمريکای شمالی موسوم به «نوراد»، موفقيت آميز بودن اين پرتاب را تاييد کرده و گفته است که راکت چندمرحله ای ياد شده به سمت جنوب پرتاب شده، مرحله اول بعد از جداشدن از بدنه راکت به دريای زرد و مرحله دوم به دريای فليپين افتاده است.

راکت های چند مرحله ای از اتصال دو تا چند راکت به همديگر تشکل می شود که هر کدام سوخت و سيستم پيش رانش مخصوص به خود را دارد و در مرحله ای معين از موشک اصلی جدا می شود.

پرتاب موشکی پيونگ يانگ احتمالا دورجديدی از تحريم های بين المللی عليه کره شمالی را رقم بزند. کاخ سفيد اين اقدام را «بسيار مخرب و تهديد کننده امنيت بين المللی» ناميده است.

ژاپن با محکوم کردن اين اقدام کره شمالی گفته است که مرحله اول موشک به غرب جزيره پنينسوای کره و مرحله دوم در ۳۰۰ کيلومتری سواحل شرقی فليپين افتاده است.

ریيس جمهوری کره جنوبی خواستار اجلاس فوری شورای امنيت سازمان ملل شده است، وزير خارجه اين کشور نيز به همسايه شمالی خود هشدار داده است که عواقب اين اقدام، شديد خواهد بود.

ژاپن نيز از شورای امنيت خواسته است که يک نشست مشورتی فوری تشکيل داده است. بر اساس اين گزارش، نشست فوری شورای امنيت طی روز جاری پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

کره شمالی در ماه آوريل نيز مشابه موشک «اونها- ۳» را پرتاب کرد، اما به فاصله اندکی، موشک ياد شده متلاشی شد. با اين همه جاناتان مکدوول، کارشناس مرکز فيزيک نجومی هاروارد-اسميتسونيان گفته است که کره شمالی طرح اوليه موشک های ماهواره بر را توسعه داده، اما اين توسعه چندان هم چشمگير نيست.

گفته می شود کره شمالی هم اکنون صاحب بمب اتمی ابتدايی هست، اما ظرفيت موشک های بالستيک دوربرد با قابليت حمل کلاهک های هسته ای را ندارد.

کره شمالی طی دهه های گذشته همواره توسعه موشک های چند مرحله ای و دوربرد را در دستور کار داشته است. به گفته کارشناسان نظامی، موشک های بالستيک و موشک های ماهواره بر از لحاظ بدنه، تکنولوژی و موتورهای بکار رفته در ساخت موشک مشابه هستند. اين پنجمين تلاش کره شمالی برای فرستادن موشک ماهواره بر به مدار زمين از سال ۱۹۹۸ است.

موشک ياد شده از يک پايگاه محلی در۵۶ کيلومتری مرز کره شمالی با چين پرتاب شده است. اين پايگاه در ۷۰ کيلومتری مجتمع هسته ای «يونگ بيون» اين کشور قرار دارد.

کره شمالی و جنوبی طی سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ درگير جنگ بوده اند و هم اکنون سی هزار نيروی نظامی آمريکا برای دفاع از هر گونه تهاجم نظامی کره شمالی در همسايه جنوبی مستقر شده اند.

شورای امنيت سازمان ملل طی قطعنامه ای که سال ۲۰۰۹ عليه کره شمالی تصويب کرد، از اين کشور خواسته است که دست به آزمايش موشک های بالستيک نزند. همچنين هرگونه خريد و فروش اقلام نظامی با کره شمالی ممنوع اعلام شده است.

کره شمالی تاکنون موفق به ساخت موشک های ميان برد شده بود، اما تلاش های اين کشور طی سالهای ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و آوريل سال جاری برای تست موشک بلند برد ناموفق بوده است.
XS
SM
MD
LG