لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

جهش «۵۰۰ هزار تا ۲۰ میلیون تومانی» بهای خودروها در ایران


خبرگزاری فارس روز چهارشنبه چهارم بهمن، با انتشار یک گزارش میدانی از بازار خودرو در ایران از «پرش‌های ۵۰۰ هزار تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت در کمتر از ۹ ساعت» در این بازار خبر می‌دهد.

به نوشته این خبرگزاری «اسپورتیج صفر ۱۳۵ میلیون تومانی ظرف کمتر از ۹ ساعت به ۱۵۵ میلیون تومان، سورنتو ۱۵۵ میلیون تومانی در همین فاصله زمانی به ۱۶۳ میلیون تومان و پرادوی دودر ۲۰۰۸ از ۱۲۵ میلیون به ۱۳۵ میلیون تومان رسیده است.»

بنا بر این گزارش، آشفتگی بازار خودرو به گونه‌ای است که حتی نمایندگی‌هایی که به مناسبت «دهه فجر» رسماً اقدام به اعلام قیمت کرده بودند، با سخت‌تر کردن شرایط، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.

به نوشته خبر دیگری از این خبرگزاری، این تحولات محدود به خودروهای وارداتی یا خارجی نبوده و در حوزه تولیدات داخلی نیز جهش قیمت دیده می‌شود.

این خبر گزاری می‌افزاید که بهای خودروهای داخلی در بازار در حالی طی ۴ روز اخیر تا ۸ میلیون تومان افزایش یافته که قیمت این خودروها در بازار در ابتدای هفته جاری افزایش ۳۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومانی را تجربه کرده بود.

در میان تغییرات یادشده در قیمت خودروها در این گزارش، افزایش قیمت سوزوکی گرند ویتارا در روزهای جاری ۸ میلیون تومان بوده به طوری که این خودرو در بازار ۱۰۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

برپایه این گزارش، طی ۴ روز اخیر قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۴ میلیون تومانی به ۳۴ میلیون تومان و قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با رشد ۲٫۵ میلیون تومانی به ۳۸ میلیون تومان رسیده است.

رشد ۳ میلیون تومانی قیمت پژو پارس، گران شدن ۲٫۵ میلیون تومانی رانا، رشد ۲٫۵ میلیون تومانی قیمت پراید، گران شدن ۵ میلیون تومانی موهاوی، و رشد ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودرو برای دهک‌های بالا از دیگر موارد ذکر شده در این گزارش است.

گزارش فارس «موافقت رئیس‌جمهور با قیمت‌گذاری خودرو بر اساس ارز مبادله‌ای و تدوین دستورالعمل این نوع قیمت‌گذاری» را علت این افزایش قیمت می‌داند.

دیگر گزارش‌ها حاکی است که کاهش زیاد در تولید خودروهای داخلی قیمت این دست از خودروها را با افزایش زیاد روبرو کرده است.

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز ۲۷ دی‌ماه خبر داد که «با توجه به اینکه خریدهای خودروسازان به صورت ارزی و بر مبنای ارز مبادله‌ای صورت می‌پذیرد، نظر رئیس جمهور این است که ارز مبادله‌ای مبنای قیمت‌گذاری خودرو قرار گیرد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی همچنین خبر داد که روند تولید خودرو در ۹ ماهه ابتدای امسال ۴۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد که البته این کاهش در بخش خودروهای سواری سبک کمتر و در مورد خودروهای سنگین بیشتر بوده است.

توقف برخی از خطوط تولید خودرو در ایران «به دلیل نبودن قطعه» و بیکار شدن کارگران در کارخانه‌های مختلف تولید خودرو در ایران از خبرهای مخابره شده ماه‌های اخیر در این رابطه است.
XS
SM
MD
LG