لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۲

انتشار يک نوار مکالمه توسط احمدی‌نژاد، جلسه استیضاح را به هم ريخت


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی، عصر روز يکشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی، ضمن مخالفت با استيضاح وزير کار، نواری را پخش کرد که به گفته وی، مکالمه ميان برادر رييس مجلس و سعيد مرتضوی است. آقای احمدی نژاد به طور تلويحی، علی لاريجانی را متهم کرد که پشت پرده استيضاح وزير کار است.

استيضاح عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير تعاون، کار و امور اجتماعی صبح روز يکشنبه آغاز شد ولی به دليل طولانی شدن، ادامه آن به نشست عصر موکول شد. در نشست عصر، محمود احمدی نژاد پشت تريبون مجلس رفت و در سخنانی گفت که «برخی از عوامل و علل باعث شده است فشارهايی که در داخل می آيد با فشارهای خارج برابری کند.»

وی افزود: «بعضی از مسائل سياسی و غيرسياسی نيز در اين موضوع دخالت دارند و من مطمئن هستم که اکثريت نمايندگان مجلس بلکه همه آنها از آن با خبر نيستند که به برخی از اين مسائل اشاره می کنم. البته اين را هم بگويم که من واقعا نمی‌خواستم به اين مسائل وارد شوم و تمام تلاش خودم را کردم که وارد اين موضوع نشوم. سه سال است که دولت تحت شديدترين فشارهاست. همکاران پاک من تحت سنگين ترين تهمت ها و افتراها قرار دارند. چقدر احضار، برو و بيا و انواع برخوردها با آنها شد.»

رييس جمهوری ايران گفت:«همين الان بولتن در چندين هزار نسخه چاپ و توزيع می‌کنند که سرتا پای آن تهمت و افترا به همکاران پاک من است. ما همه اينها را تحمل کرديم. اما در روند اداره کشور ما داريم به جايی می رسيم که بن بست است و ملت و کشور دارد آسيب می بيند. برخی از اينها را ما بايد حل کنيم و چاره ای نديدم که برخی از مطالب را اينجا عرض کنم. از همه شما می خواهم که مطالب را بشنويد و بعدا تصميم بگيريد.»

رد مصوبات دیوان عدالت اداری و تصمیمات رییس مجلس

وی اظهارداشت: «نکته اول، سازمان تامين اجتماعی يک نهاد عمومی غير دولتی است. متعلق به کارگران و بازنشستگان است. صندوقی تشکيل شده برای رسيدگی به او، نه من و نه شما حق نداريم باری را به آن تحميل کنيم.»

آقای احمدی نژاد گفت: «نکته دوم، صرفنظر از اينکه چه کسی رييس ديوان عدالت اداری است و موضع سياسی او چيست و چه کسی رييس جمهوری است، ديوان عدالت اداری بايد يک نقطه اعتماد و آرامش باشد. همين ديوان عدالت اداری در سال ۸۷ با شکايت يک نفری روبرو شد که گفته بود رييس منصوب سازمان تامين اجتماعی واجد شرايط نيست.»

به گفته وی، «ديوان عدالت اداری همان زمان در اظهار نظر خود گفته بود، چون اين يک نهاد عمومی غير دولتی است ما صالح برای رسيدگی به عزل و نصب آن نيستيم. اين ديوان امروز چطور صلاحيت پيدا کرد؟ يک اشکالی در کار هست. بايد آن را پيدا کنيم.»

حين سخنرانی محمود احمدی نژاد برخی از نمايندگان به سخنان وی اعتراض کردند و خواستار پاسخگويی به وی شدند که علی لاريجانی، رييس مجلس، از آنها خواست تا پايان سخنان رييس جمهوری ايران سکوت کنند و بعد تذکر دهند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اصول مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی، تصميمات ديوان عدالت اداری در ابطال انتصاب سعيد مرتضوی به رياست صندوق تامين اجتماعی را رد کرد و گفت که اين اقدامات، «تجاوز به قانون اساسی» است.

وی همچنین ابطال مصوبات هیات دولت از سوی رییس مجلس شورای اسلامی را خلاف مقررات و قانون اساسی دانست.

رييس جمهوری ايران افزود: «ما به قانون اساسی سوگند خورده‌ايم. پس همه کسانی که گوش می‌دهند، بگويند از قانون چطور بيرون می‌آيد که نه تنها رييس مجلس بر دولت حاکم شده، بلکه بر کل مجلس هم حاکم شده است و اين غلط است و قانون اساسی ما اين نيست.»

احمدی نژاد گفت: «اگر بنا بود رييس مجلس بر دولت و بر مجلس حاکم شود، بايد با رای مستقيم انتخاب می‌شد و به جای رييس جمهور گذاشته می‌شد و می‌گفتند مستقيم مردم رييس مجلس را انتخاب کنند، نه اين‌که رييس جمهور را انتخاب کنند.»

وی با بيان اين‌که يک نفر بالاخره بگويد که دولت در اين کشور چه کاره است، تصريح کرد: سه قوه مستقل در کشور داريم و استقلال قوه مجريه در کجاست؟

انتشار نوار مکالمه

please wait

No media source currently available

0:00 0:43:43 0:00
لینک مستقیم

رييس جمهوری ايران در ادامه گفت: «من می‌خواستم نواری را بگذارم، شما ببينيد. اما برخی دوستان از جمله آقای ابوترابی و ديگران آمدند پس گاهی می‌گويند بگو، بگو و وقتی می‌خواهيم بگوييم، می‌گويند نگو، نگو. بالاخره ما بايد چه کار کنيم.»

علی لاريجانی در اين لحظه خطاب به محمود احمدی نژاد گفت: «چيزی را که لازم می‌دانيد بگوييد و اگر نوار هم داريد، بگذاريد؛ چون اين مطلب را از صبح تا به حال داريد می‌گويد.»

احمدی‌نژاد گفت: «من فکر می‌کنم مسائلی در پشت صحنه می‌گذرد که نه نمايندگان و نه ما از آن خبر نداريم و وقتی در ميدان اداره کشور وارد می‌شوند عناوين ديگری پيدا می‌کند و به دعوای من و شما تبديل می‌شود در حالی که ما با هم دعوا نداريم بلکه می‌خواهيم با هم کار کنيم.»

وی افزود: «ملاقات هايی اتفاق افتاده است و از رييس مجلس خواهش می‌کنم که تحمل کند، حتی اگر اين مسائل مربوط به نزديکان خودمان باشد پشت سر همين مسائلی که امروز (در مجلس مطرح است) جرياناتی وجود دارد.»

رييس جمهوری ايران گفت: «۲۴ ساعت جلساتی برگزار شده است و بخشی را که مساله‌ای درست نمی‌کند و نرم‌تر است، می‌خواهيم پخش می‌کنيم. دوستانی گفتند اجازه دهيد فضای کشور آرام‌تر شود. من گفتم يک نسخه را به رييس محترم مجلس تقديم کنم و يک نسخه روسای کميسيون‌ها بدهيم.»

لاريجانی در واکنش به اين بخش از سخنان احمدی نژاد گفت: «خواهش می‌کنم نوارتان را پخش کنيد که بعدا نگويد پخش نشده است. پخش کنيد. چيزی کم نگذاريد.»

رييس‌جمهوری ايران درباره نوار مورد اشاره‌اش که از سيستم صوتی مجلس پخش شد گفت: «اين نوار درباره جلسه‌ای بين فردی به نام فاضل لاريجانی و آقای مرتضوی است که ساعت‌ها طول کشيده‌ است و بخشی از اين گفت‌وگوها به همين مسائل ما برمی‌گردد. حدود ۲۰ دقيقه از اين جلسه را در اينجا پخش می‌کنيم.»

در اين لحظه پخش نوار مورد اشاره رييس‌جمهور آغاز شد که صدای پخش شده واضح نبود و پس از چند دقيقه تعدادی از نمايندگان اعتراضاتی را مطرح کردند که احمدی‌نژاد در پشت تربيون گفت: اين نوار در حدود ۲۴ دقيقه است و هنوز تمام آن پخش نشده است.

متن «مکالمات»

به گزارش خبرگزاری «تسنيم»، احمدی نژاد بخش هايی از اين مکالمه را بازگو کرد و گفت: «تامين اجتماعی شرکت‌هايش را دارد، طی قراردادی به گروهی می‌فروشند؛ فردی به نام (م) معاون مجتمع قضايی تهران، می‌گويد من با يکی از برادران آقای لاريجانی رفت و آمد خانوادگی دارم. مرتضوی می‌گويد، شما ارتباط داريد. او هم می‌گويد که، بله؛ واقعاً بقيه برادران به گرد فاضل نمی‌رسند.»

رييس جمهوری ايران افزود: «فاضل لاريجانی به مرتضوی می‌گويد: من می‌خواهم با گروه "ز" کار کنم. ولی ابلاغ کتبی برای من نزند. تلقی‌اش اين باشد که می‌خواهم با او همکاری کنم. فاضل هم به مرتضوی می گويد: اخيرا علی را ديديد يا نه؛ مرتضوی: اخيرا نه.»

آقای احمدی نژاد به بخش های ديگری از اين مکالمه اشاره کرد و ضمن روخوانی يک متن اظهار داشت: «فاضل لاريجانی می‌گويد: ايشان نظرش نسبت به شما بسيار مساعد است، می تواند کمک کند و تلطيف کند قوه قضائيه را نسبت به شما. ارتباط خود را با علی محکم کنيد. يک ملاقات جدی و خودمانی در منزل ما يا بيرون از مجلس بگذاريد. منزل مادر باشد، بدون سر و صدا. علی و صادق هم دست من هستند و می‌دانم که چطور جا بيندازم.»

سايت «مشرق نيوز» که نزديک به اصولگرايان است، عصر یکشنبه از قول فاضل لاريجانی صحبت های مطرح شده در اين نوار را تکذيب کرد و گفت: «اين قضيه کذب محض و توطئه است و صدايی که در اين جلسه از من به‌گوش می‌رسد جعلی است.»

وی با اعلام اينکه «قصد دارند اذهان عمومی را به هم بزنند»، گفت: «بانی اين جلسه خودشان بوده‌اند.»
XS
SM
MD
LG