لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

استانبول به عنوان محل گفت‌و‌گوهای کارشناسان ايران و ۱+۵ تعيين شد


گفت‌و گوهای روز سه شنبه و چهارشنبه درباره برنامه هسته‌ای ایران در قزاقستان برگزار شد.
گفت‌و گوهای روز سه شنبه و چهارشنبه درباره برنامه هسته‌ای ایران در قزاقستان برگزار شد.
گزارش های رسيده حاکی است که روز دوم مذاکرات ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک بامداد چهارشنبه، ۹ اسفند، در شهر آلماتی قزاقستان پايان يافت و طرف‌های گفت‌وگو توافق کردند که مذاکرات کارشناسان دو طرف در روزهای ۱۷ و ۱۸ مارس در استانبول ترکيه برگزار شود.

تلويزيون دولتی ايران و «پرس تی وی» گزارش داده‌اند که کارشناسان قرار است پيشنهادهای ارائه شده درباره برنامه هسته‌ای ايران را در نشست استانبول بررسی کنند.

سعید جلیلی، نماینده ایران در این دور از گفت‌وگوها، گفته که مذاکرات قزاقستان «موفقیت آمیز» بوده است ولی تاکید کرد که «هنوز راه درازی تا رسیدن به توافق در پیش است.»

برخی منابع اروپايی اعلام کرده اند که ايران پيشنهادهای خود را در زمينه برنامه هسته‌ايش به گروه ۱+۵ داده است.

هنوز مشخص نيست که آيا طرح ارائه شده از سوی ايران پاسخی به پيشنهادهای پنج به علاوه يک است يا اينکه حاوی ايده‌های جديد از سوی تهران است.

خبرگزاری روسی ايتارتاس از قول مذاکره کننده روسيه گفته است که دور بعدی گفت‌وگوهای نمايندگان ايران و گروه پنج به علاوه يک در ماه آوريل و در قزاقستان برگزار خواهد شد.

سرگئی ريابکوف افزوده است: شش قدرت جهانی به ايران پيشنهاد کرده‌اند که در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسيسات «فردو» برخی از تحريم‌های ايران را لغو کنند.

دور نخست اين مذاکرات پس از ماه‌ها توقف گفت‌وگوها بر سر پرونده هسته‌ای ايران، روز سه‌شنبه برگزار شد و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، گروه پنج به علاوه يک پيشنهادهايی مبنی بر لغو پاره‌ای از تحريم‌های اعمال شده بر ایران در ازای اقدامات تهران به هيات ايرانی داده‌اند.

مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، نماينده گروه پنج به علاوه يک در مذاکرات با ايران، گفته که کشورهای آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا همراه با آلمان در روز نخست مذاکرات پيشنهادهای بازنگری شده خود در گفت‌وگوهای هشت ماه پيش در مسکو را به ايران داده‌اند و منتظر پاسخ تهران هستند.

وی به جزئيات اين پيشنهادها اشاره‌ای نکرده است.

«واقع بينانه بودن پاسخ ۱+۵»

در پايان مذاکرات قزاقستان، سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ايران در يک کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت که «پاسخ گروه ۱+۵ به پيشنهاداتی که ايران در مذاکرات مسکو مطرح کرده بود، نسبت به آنچه در قبل مطرح شده بود واقع بينانه تر بود.»

وی در عين حال گفت «تا رسيدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زيادی داريم.»

به گفته آقای جليلی، در مذاکرات مسکو که هشت ماه پيش برگزار شد، ايران طرحی شامل «پنج محور» به اعضای گروه پنج به علاوه يک ارائه داد که «اصول و اهداف گفت‌وگوها را تعيين کرده» و «قرار بود ۱+۵ آن را بررسی و به ما پاسخ دهد.»

مذاکره کننده ارشد ايران افزود که در نشست روز سه شنبه، «طرف مقابل در پاسخ به ما پيشنهاداتی ارائه کرد که اين پيشنهادات ناظر به برخی محورهای طرح پيشنهادی جمهوری اسلامی ايران بود.»

وی اين اقدام را مثبت تلقی کرده و گفت که قرار است کارشناسان در نشست استانبول پيشنهادهای دو طرف را بررسی و درباره راهکارهای اجرای آنها به بحث و تبادل نظر بپردازند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره بسته شدن سایت هسته‌ای فردو در نزدیکی قم گفت: «بسته شدن فردو توجیهی ندارد و این درخواست را ۱+۵ هم نداشته است.»
XS
SM
MD
LG