لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

پیش‌نویس بیانیه ۱+۵: مذاکرات قزاقستان مفید بود


خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کشورهای گروه ۱+۵ در پیش‌نویس بیانیه‌ای که تنظیم کرده‌اند خواستار نتایج ملموس و مشخص در مذاکرات‌ هسته‌ای با ایران شده‌اند و گفت‌وگوهای قزاقستان را هم «مفید» توصیف کرده‌اند.

این خبرگزاری روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند گزارش داده که نسخه‌ای از پیش‌نویس بیانیه مشترک آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان را به دست آورده است.

در پیش‌نویس این بیانیه، مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران در روزهای هشتم و نهم اسفند «مفید» توصیف شده و تاکید شده که گفت‌وگوها و تماس‌های دو طرف در ماه‌های در پیش رو فعالانه دنبال خواهد شد.

قرار است مذاکرات کارشناسی در روز ۲۸ اسفند در استانبول و دوره بعدی گفت‌وگوها در آلماتی در روز ۱۶ فروردین ماه برگزار شود.

در ادامه پیش‌نویس بیانیه گروه ۱+۵ آمده است: «ما در مرحله مقدماتی به دنبال نتایج ملموس در این فرآیند دیپلماتیک هستیم.»

پیش‌نویس بیاینه مشترک ۱+۵ می‌افزاید: «ما بر حمایت ادامه‌دار خود از یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران تاکید می‌ورزیم.»

خبرگزاری رویترز می‌نویسد انتظار می‌رود پیش‌نویس این بیانیه روز چهارشنبه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ارائه شود. با این حال رویترز می‌افزاید که هنوز مشخص نیست که این پیش‌نویس نهایی است یا قرار است تغییراتی در متن آن داده شود.

یک دیپلمات به این خبرگزاری گفته است که چین باید این پیش‌نویس را به طور رسمی تایید کند و احتمال هم داده که تغییراتی در متن بیانیه ۱+۵ داده شود.

در پیش‌نویس بیانیه همچنین نسبت به برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی عمیق شده که از جمله آنها نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در نطنز است.

در بخشی دیگر از این پیش‌نویس آمده است که اعضای گروه ۱+۵ با دقت و توجه خاص «نشست‌های مفید» آلماتی را دنبال می‌کردند تا «یک روند سازنده دیپلماتیک ادامه یابد؛ روندی که فعالانه در ماه‌های آتی برپایه عمل متقابل و رویکرد گام به گام دنبال خواهد شد.»

در پیش‌نویس بیانیه گروه ۱+۵ هدف از مذاکرات بازگرداندن «اعتماد بین‌المللی به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران» عنوان شده است.

پنج قدرت شورای امنیت بعلاوه آلمان همچنین از این خواسته‌اند بی‌درنگ «گام‌های اساسی» برای رفع نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بردارد.

تهران هم پیش از این مذاکرات آلماتی را سازنده خوانده و حتی وزیر خارجه ایران، علی‌اکبر صالحی، از آن به عنوان «نقطه عطف» یاد کرده بود.

به گفته یک دیپلمات ارشد آمریکایی، این بار ۱+۵ به جای «توقف» کامل فعالیت‌های تاسیسات فردو خواستار «تعلیق» غنی‌سازی ۲۰ درصدی شده است.

این گروه همچنین به ایران پیشنهاد داده که می‌تواند مقدار کافی از سوخت ۲۰ درصدی را برای رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران در خاک خود نگه دارد.

به گفته این دیپلمات آمریکایی، ۱+۵ به ایران وعده داده در صورت پاسخ مثبت تهران بخشی از تحریم‌ها را لغو می‌کند و در شورای امنیت و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG