لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

نوروز امسال رکورد مصرف بنزین در ایران شکسته شد


متوسط مصرف بنزین ایرانیان در روزهای نوروزی امسال بالغ بر ۸۰ میلیون لیتر بوده است
متوسط مصرف بنزین ایرانیان در روزهای نوروزی امسال بالغ بر ۸۰ میلیون لیتر بوده است
خبرگزاری مهر از ثبت رکورد تاریخی مصرف بنزین در روز دوشنبه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۲، در ایران خبر داد و از قول مسئولان مربوطه در دولت نوشت که در این روز ۹۸ میلیون لیتر بنزین مصرف شده است.

این خبرگزاری نوشته است که مصرف ۹۸ میلیون لیتر بنزین در طول ۲۴ ساعت نه تنها رکورد مصرف در ایران، بلکه «در تمام کشورهای جهان» را جابه‌جا می‌کند.

تعطیلات نوروزی به‌ طور معمول فرصت مسافرت داخلی را برای خانواده‌های ایرانی به همراه می‌آورد که این امر به افزایش مصرف بنزین می‌انجامد.

اما آمارها حکایت از آن دارد که در نوروز امسال مصرف بنزین در ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ تا جایی که به‌ طور متوسط روزانه بالغ بر ۸۰ میلیون لیتر بوده است.

به گفته مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، این آمار ۱۰ درصد بیشتر از آمار سال گذشته است، که دلیل اصلی آن علاوه بر طولانی شدن تعطیلات نوروزی، احتمال تثبیت قیمت بنزین نیز هست.

خبرگزاری مهر همچنین از منفی شدن تراز تولید و مصرف بنزین در ایران نوشته است، به‌ طوری که «پالایشگاه نفت امام خمینی شازند» نیز که در آخرین روزهای اسفند ۱۳۹۱ افتتاح شد، نمی‌تواند گره‌ای از کار بگشاید.

بر اساس این گزارش، با افتتاح این پالایشگاه تولید بنزین کشور «به مرز ۶۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافت، اما ثبت رکورد مصرف بیش از ۹۸ میلیون لیتر بنزین در روز ۱۲ فروردین متناسب با تولید بنزین سه پالایشگاه جدید نفت در کشور است».

با این حال مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گویند که «ذخیره‌سازی این فرآورده نفتی در شرایط مطلوبی قرار دارد».

تحریم‌های بین‌المللی مانع می‌شود که دولت ایران بنزین وارد کند. از این رو دولت ایران تلاش می‌کند میزان تولید بنزین در داخل کشور را افزایش دهد، به‌ طوری که مجتمع‌های پتروشیمی را برای این منظور به‌ کار گرفته است.

دولت محمود احمدی‌نژاد همچنین از چندین سال قبل مصرف بنزین را در ایران سهمیه‌بندی کرده است، اما با وجود این ایران هم‌چنان جزء کشورهای پرمصرف در این زمینه است.
XS
SM
MD
LG