لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

نام پنج ایرانی در فهرست ۵۰۰ شخصیت قدرتمند جهان


مجله فارین پالیسی آیت‌الله خامنه‌ای را از منظر «قدرت نظامی و شرارت» در این فهرست قرار داده است.
مجله فارین پالیسی آیت‌الله خامنه‌ای را از منظر «قدرت نظامی و شرارت» در این فهرست قرار داده است.
مجله آمریکایی فارین پالیسی، در فهرستی که از ۵۰۰ تن از قدرتمندترین شخصیت‌های جهان منتشر کرده است، نام پنج شخصیت ایرانی یعنی علی خامنه‌ای، حیدر مصلحی، رستم قاسمی، محمدعلی جعفری و محسن فخری‌زاده مهابادی را قرار داده است.

در این فهرست که با استفاده از داده‌های منابع مختلف چون مجله‌های فوربس و ونیتی‌فر، روزنامه وال استریت جورنال و موسسه‌ تامسون رویترز جمع‌آوری شده است، قدرتمندترین شخصیت‌های جهان بر اساس معیارهای «سیاست، جنجال‌آفرینی، قدرت نظامی، پول، توان فکری و جبهه خوب و بد» دسته‌بندی شده‌اند.

مجله فارین پالیسی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و همچنین محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران را از لحاظ «قدرت نظامی و شرارت» در این فهرست قرار داده است.

در عین حال حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات از لحاظ «قدرت نظامی» در این فهرست قرار گرفته است، رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی از منظر «پول» و محسن فخری‌زاده مهابادی، فرمانده پیشین سپاه و مسئول پیشین برنامه‌های هسته‌ای ایران از لحاظ «شرارت» به عنوان افرادی قدرتمند شناخته شده‌اند.

این مجله در مورد ویژگ های اشخاص قدرتمند فهرست خود توضیحی نداده است.

در این فهرست که شخصیت‌های مختلفی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، مذهبی و علمی قرار دارند، آمریکا با داشتن بیش از ۱۴۰ شخصیت قدرتمند، در صدر جدول است.

فارین‌ پالیسی تاکید کرده است که جمع‌آوری فهرست ۵۰۰ نفره از قدرتمندترین‌های افراد جهان به این معنا است که در هر ۱۴ میلیون نفر، یک فرد قدرتمند وجود دارد.

در این فهرست نام سیاست‌مدارانی چون، حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، بان‌ گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کاترین اشتون، رییس امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا به چشم می‌خورند.

در عین حال نام بیل گیتس، از بنیانگذاران مایکروسافت،لری پیج و سرگئی برین از بنیانگذاران گوگل، مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک، شِریل سندبرگ، از مدیران فیسبوک، جِف بِزوس، از مدیران آمازون و تیم کوک از مدیران کمپانی اپل در این فهرست قرار گرفته است.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، آنگ‌ سان سو چی، رهبر مخالفان میانمار، محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، دالای لاما، رهبر بوداییان تبت، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عربی، جولیا گیلارد، نخست وزیر استرالیا و ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا از دیگر افرادی هستند که نامشان به عنوان قدرتمندترین شخصیت‌های جهان در این فهرست آمده است.
XS
SM
MD
LG