لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

ترکیه: دو ایرانی در ارتباط با اعتراض‌های ترکیه دستگیر شده‌اند


اعتراض‌های ترکیه که از شش خردادماه آغاز شده، با سرکوب شدید نیروهای امنیتی همراه بوده است.
اعتراض‌های ترکیه که از شش خردادماه آغاز شده، با سرکوب شدید نیروهای امنیتی همراه بوده است.
وزیر کشور ترکیه می‌گوید تا کنون دو ایرانی را به همراه پنج تبعه خارجی دیگر در ارتباط با ناآرامی‌های این کشور دستگیر کرده است. نخست وزیر ترکیه نیز از حضور «تروریست‌ها» در میان معترضان سخن به میان آورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معمر گولَر، وزیر کشور ترکیه روز پنجشنبه، ۱۶ خردادماه در آنکارا، پایتخت ترکیه گفت که هفت تن به اتهام ایجاد ناآرامی‌های اخیر در ترکیه بازداشت شده‌اند و توضیح داد که دو تن از این افراد ایران، دو تن فرانسوی، یک نفر یونانی، یک نفر آلمانی و یک تن نیز آمریکایی است.

وی افزوده است که مقام‌های ترکیه تصمیم به اخراج چهار تن از افراد بازداشت شده از کشور گرفته‌اند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته است که شش نفر از این افراد تاکنون دادگاهی شده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شبکه خبری تی‌آر‌تی ترکیه ۱۵ خردادماه از بازداشت یک ایرانی به نام «شایان شاملو» به اتهام تحریک تظاهرکنندگان در آنکارا خبر داده بود.

پس از آن عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هرگونه دخالت در ناآرامی‌های ترکیه را تکذیب کرد و گفت: «جمهوری اسلامی رسما از دولت ترکیه خواستار توضیح درباره صحت و سقم این خبر شده است.»

اعتراض‌های ترکیه شش خردادماه در استانبول آغاز شد و پس از آن به شهرهای دیگر گسترش پیدا کرد.

منشا اعتراض‌ها اگرچه در ابتدا مخالفت با پروژه دولت برای تغییر فضای اطراف میدان «تقسیم» بود، در ادامه به اعتراض‌هایی علیه دولت عدالت و توسعه گسترش پیدا کرد و به شهر‌های دیگر نیز کشیده شد.

این اعتراض‌ها با برخورد شدید نیروهای امنیتی همراه شده است و طبق گزارش‌ها تاکنون دو تن در جریان این اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه پیش از ترک تونس به مقصد ترکیه اعلام کرد که پروژه دولت علیرغم اعتراض‌ها ادامه خواهد یافت و افزود که شماری از اعضای «یک سازمان تروریستی» در اعتراض‌های ترکیه حضور داشتند.

وی که پیشتر معترضان را «افراطی» خوانده بود، همچنین گفت که اجازه نخواهد داد یک گروه «اقلیت» برای «اکثریت» تصمیم بگیرند.

اتحادیه اروپا، آمریکا و عفو بین‌الملل از جمله منتقدان به نحوه برخورد پلیس ترکیه با معترضان بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG