لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

ترکیه؛ هواداران اردوغان جمع شدند، اعتراضات همچنان ادامه یافت


نخست وزیر ترکیه در میان هوادارانش در فرودگاه استانبول
نخست وزیر ترکیه در میان هوادارانش در فرودگاه استانبول
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که شب شانزدهم خرداد ماه از سفری کاری به ترکیه باز می‌گشت، در میان هزاران تن از هوادارنش که برای استقبال از او در فرودگاه استانبول جمع شده بودند، سخنرانی کرد.

این نخستین بار است که از زمان آغاز اعتراضات خیابانی در ترکیه، طی هفته گذشته، اخباری در مورد جمع شدن گروه بزرگی از هوادران دولت منتشر می‌شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از این گردهمایی، در حالی‌که تعداد هواداران را «ده‌ها هزار» نفر عنوان می‌کند، می‌گوید نخست‌وزیر ترکیه به هوادارانش گفت «ما محکم ایستاده‌ایم، ولی ستیزه‌جو نیستیم. ما با همیم، ما متحدیم، ما برادریم».

اعتراضات نشسته دو هفته پیش در پارکی در استانبول که با خشونت پلیس به خیابان‌های آن شهر و دیگر شهرهای ترکیه کشیده شد همچنان ادامه دارد. خشونت‌های پلیس اعتراض مدافعان حقوق بشر را همراه داشت و دولت ترکیه نیز از بخشی که «علیه هواداران محیط زیست روا داشته شده است» پوزش خواست.

روز گذشته نیز نخست وزیر ترکیه از یک‌سو بر «اتحاد» و «برادری» تاکید کرد و از سوی دیگر از معترضان خواست تا فورا به تظاهرات پایان دهند چرا که به «مرز قانون‌شکنی» نزدیک شده‌اند.

در همین زمان مخالفان نیز به راه‌پیمایی و اعتراضات خود در آنکارا و استانبول ادامه دادند.

رویترز می‌نویسد برخی از معترضان شعار «طیب؛ استعفا» سر داده بودند، شعاری که البته تازگی ندارد و پس از خشونت‌های پلیس و طی روزهای گذشته در میان راه‌پیمایان در شهرهای مختلف شنیده شده است.

روزنامه حریت نیز از برگزاری مراسمی در پارک گزی (محل آغاز اعتراضات) در نیمه‌های شب گذشته و برای سومین قربانی این اعتراضات خبر می‌دهد.

مدافعان حقوق بشر از برخورد پلیس ترکیه با معترضان انتقاد کرده‌اند
مدافعان حقوق بشر از برخورد پلیس ترکیه با معترضان انتقاد کرده‌اند
اعتراضات چند روزه ترکیه تا همینک سه قربانی و صدها زخمی برجای گذاشته است.

حریت می‌نویسد یکی از کشته‌شدگان بر اثر برخورد ماشین، دومی بر اثر برخورد گلوله گاز اشک‌آور به سرش و سومی در آنکارا نیز با شلیک گلوله پلیس کشته شده است.

سن کشته‌شدگان ۲۰ تا ۲۶ سال گزارش شده است.

روزنامه ملیت چاپ ترکیه می‌گوید سومین کشته‌شده عضو یک گروه فعال در زمینه حقوق بشر بود و پزشکان از پشت گوش راست او قطعه‌ای فلزی که احتمالا بخشی از یک «گلوله» است را خارج کرده‌اند.

نیمه‌های شب گذشته و آغاز امروز، استانبول از یک‌سو صحنه گردهمایی هوادارن دولت در فرودگاه برای استقبال از نخست وزیر آن کشور و از سوی دیگر ادامه اعتراضاتی بود که به گزارش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در استانبول شکل نوعی «جشنواره» به خود گرفته است.

نیمه شب گذشته گزارشی از درگیری‌های احتمالی میان شهروندان هوادار دولت و مخالفان گزارش نشده است.

بازداشت‌شدگان ایرانی

طی روزهای گذشته به گفته‌ مقام‌های ترکیه‌ای گروهی از شهروندان خارجی نیز در میان بازداشت‌شدگان اعتراضات حضور دارند.

وزیر کشور ترکیه شانزدهم خرداد ماه گفت «دو» ایرانی، دو شهروند فرانسوی، یک آمریکایی آلمانی و یونانی در میان بازداشت‌شدگانند.

پیشتر از «یک شهروند ایرانی» به نام «شایان شاملو» به عنوان یکی از بازداشت‌شدگان نام برده شده بود.

یکی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه با استناد به مقام‌های امنتی آن کشور گفته بود شایان شاملو به قصد تحریک معترضان در محل تظاهرات حضور داشته است؛ آنچه ایران آن را رد کرد.

اما روز گذشته یک گروه مدافع حقوق بشر در کانادا با ارسال نامه‌ای به وزیر کشور ترکیه از شایان شاملو به عنوان «پناهنده سیاسی» در ترکیه نام برده و خواستار آزادی او شده بود.

این سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید، «تحقیقات گسترده‌ای» در مورد اینکه آیا شایان شاملو «مامور امنیتی» یا «پناهنده» است، انجام داده و هیچ مدرکی دال بر «مامور» بودن او به دست نیاورده است.

این نامه زمانی به وزیر کشور ترکیه فرستاده می‌شود که سفیر ایران در آنکارا خبر از آزادی «یکی» از ایرانیان بازداشت شده داده است. او این خبر را از مقام‌های ترکیه‌ای نقل کرده است.

در این خبر نام فرد آزاد شده نیامده و در ضمن مشخص نیست دومین فرد بازداشت شده چه کسی‌ست و آیا هنوز در بازداشت به سر می‌برد یا نه و آیا دو شهروند دیگر به طور جداگانه‌ای از «شایان شاملو» بازداشت شده بودند یا نه.

با این همه خبرگزاری ایرنا، که با سفیر ایران در ترکیه صحبت کرده از او در مورد «پناهنده بودن» فرد «آزاد شده» پرسیده و سفیر نیز در پاسخ گفته است «فارغ از تمامی مسائل وظیفه ما رسیدگی به وضعیت این تبعه ایرانی، صحت و سقم خبر، سلامتی و درخواست ملاقات با او بود».
XS
SM
MD
LG