لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

تحریم‌های تازه آمریکا علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با نفت ایران


وزارت خزانه‌داری آمریکا نام شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ها را به خاطر نقض تحریم‌های ایران وارد لیست سیاه کرد.

وزارت خزانه‌داری، جمعه ۱۵ شهریورماه با انتشار بیانیه‌ای گفت که این افراد از طرف دولت ایران یا به نیابت از آن تحریم‌های صادرات نفت علیه دولت جمهوری اسلامی را نقض کرده‌اند.

این بیانیه می‌گوید که اقدام جدید آمریکا بخشی از تلاش این کشور برای ممانعت از تلاش افراد حقیقی و حقوقی برای دور زدن تحریم‌های نفتی ایران است.

بر اساس بیانیه خزانه‌داری آمریکا، دولت ایران برای افزایش صادرات نفت با توسل به برخی شرکت‌ها، نهادهای مالی و تجاری سعی داشته است معاملات شرکت‌های دولتی مانند شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت ایران اینترترید (نیکو) را پنهان نگه دارد.

این گزارش می‌گوید که سید ناصر محمد سیدی، تاجر ایرانی و مدیر شرکت «سیما جنرال تریدینگ»، شرکتی که قبلا از طرف آمریکا تحریم شده بود، همچنین شبکه‌ای از شرکت‌هایی که در امارات متحده ثبت شده‌اند و در کنترل سیدی بوده‌اند، و نماینده‌ای شرکت ملی نفت ایران و شرکت نیکو در لندن و سوئیس در فهرست تحریم‌های روز جمعه قرار گرفته‌اند.

بر اساس این بیانیه، دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم گفته است که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بخش مهمی از فشار آمریکا علیه دولت تهران است و آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران تحریم‌های اعمال شده را دور بزند. وی گفت که خزانه‌داری آمریکا تحریم افراد و شرکت‌هایی را که با ایران برای دور زدن تحریم‌ها همکاری کنند، ادامه خواهد داد.

در میان نام تحریم‌شدگان، نام محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک و مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت نفت که مسئول فروش نفت ایران بود و دو هفته قبل از پست خود استعفا داد نیز دیده می‌شود. وی جای خود را به محسن قمصری داده است.

در این بیانیه از خطیبی همچنان به عنوان مقام کنونی وزارت نفت یاد شده است.

خزانه‌داری آمریکا در ادامه می‌گوید که رضا پارسایی مدیر بخش روابط بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در لندن که در طرحی برای فروش نفت ایران به اتحادیه اروپا شرکت داشته و در این راستا با خطیبی هماهنگ شده بود نیز در لیست سیاه قرار گرفته است.

در میان افراد تحریم شده، نام سید محدث و محمد زیرکچیان زاده از مدیران شرکت نفت ایران در لندن نیز دیده می‌شود.

برپایه بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا سیدی، به نیابت از شرکت ملی نفت و شرکت نیکو معاملاتی ترتیب داده است. پیش از این آمریکا در ماه مارس ۲۰۱۳ به نقش شبکه شرکت‌های تحت کنترل وی برای نقض تحریم‌های آمریکا با همکاری دمیتریس کامبیس تاجر یونانی اشاره کرده بود.

این گزارش در ادامه می‌گوید که سیدی به این تاجر یونانی کمک مالی کرده بود تا نفتکش‌هایی خریداری کند و به نیابت از شرکت شرکت ملی نفتکش ایران و با حمل نفت این کشور جامعه تجارت بین‌المللی را فریب دهد. برپایه گزارش وزارت خزانه‌ داری آمریکا وی با پنهان نگه داشتن مالکیت ایران بر نفتکش‌هایی که قادر به حمل محموله نفتی به ارزش۲۰۰ میلیون دلار بودند، سعی در نقض تحریم‌های آمریکا داشته است. آمریکا شرکت ملی نفتکش ایران را قبلا تحریم کرده است.

بر اساس این گزارش شرکت‌های «ک آ س ب اینترنشنال»، «پترورویال اف ز ای»، «آ آ انرژی اف ز سی او» که همه آنها در امارات ثبت شده و تحت کنترل سیدی بوده‌اند، به خاطر کمک به شرکت‌های دولتی نفت ایران برای نقض تحریم‌ها، در فهرست سیاه قرار گرفته‌اند.

شرکت «مدیریت خدمات سارل» سوئیس، شرکتی که توسط شرکت ملی نفت ایران افتتاح شده بود نیز تحریم شده است. نهایتا، محمد معینی مدیر مالی شرکت نیکو در سوئیس نیز در فهرست تحریم‌های روز جمعه وزارت خزانه‌داری وارد شده است.
XS
SM
MD
LG