لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

در اقدامی نمادین، آمریکا اثر باستانی ایرانی را پس داد


معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران روز شنبه، ششم مهرماه، تایید کرد که دولت آمریکا در اقدامی «نمادین» و برای نمایش حسن نیت خود اثری باستانی و بسیار ارزشمند متعلق به کشور ایران را به هیئت حسن روحانی تحویل داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مهدی حجت، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، خبر تحویل جام شیردال ایرانی متعلق به قرن هفتم پیش از میلاد به رئیس این سازمان در نیویورک را تایید کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در توئیتر خود این خبر را همراه با عکس اثر باستانی ایرانی منتشر ساخت.

محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، از جمله همراهان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در سفر به نیویورک و سخنرانی در مقر سازمان ملل بود.

به گفته آقای حجت، این شی‌ء تاریخی ارزشمند که در سال ۲۰۰۳ از یک قاچاقچی گرفته شده «با هدف نشان دادن حسن نیت ارتباط میان آمریکا و ایران» و همچنین «آغاز یک تعامل فرهنگی بهتر» به محمدعلی نجفی تحویل داده شده است.

خبر این اقدام «نمادین» دولت آمریکا برای نمایش حسن نیت خود یک روز پس از آن تایید می‌شود که باراک اوباما در یک تماس تلفنی که «تاریخی» توصیف شده با حسن روحانی درباره مسائل مورد علاقه دو کشور صحبت کرد.

یک روز پس از گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران و آمریکا، باراک اوباما و حسن روحانی تلفنی گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه، پنجم مهرماه، در آخرین دقایق حضور روحانی در نیویورک انجام شد و بازتاب آن و واکنش‌ها به آن هم‌چنان ادامه دارد.

تصویر توئیتر وزارت خارجه آمریکا درباره اثر باستانی ایرانی
تصویر توئیتر وزارت خارجه آمریکا درباره اثر باستانی ایرانی
جام باستانی که گفته می‌شود از غاری در شمال غرب ایران ربوده شده و متعلق است به قرن هفتم پیش از میلاد، آغاز عصر مادها، شیردال نام دارد، موجودی افسانه‌ای مرکب از تن شیر و سر عقاب که دارای قدرت شفابخشی بوده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از آقای حجت می‌گوید که این جام شیردال در سال ۲۰۰۳ از یک قاچاقچی در گمرک فرودگاهی در آمریکا گرفته شده و «تاکنون در آنجا بوده است».

معاون سازمان میراث فرهنگی از قدمت و مکان ساخت این شی‌ء باستانی ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

این مقام سازمان میراث فرهنگی همچنین درباره الواح هخامنشی که در دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌شوند خبری نداده است.

محمدعلی نجفی پیشتر اعلام کرده بود که در سفر به آمریکا به همراه رئیس جمهور قرار است با مسئولان این دانشگاه درباره ۳۰ هزار لوح باستانی هخامنشی دیدار و گفت‌وگو کند که تنها به صورت امانت در اختیار این دانشگاه قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG