لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

کمیسیون بهداشت مجلس: مرگ شش نفر در ایران در اثر ابتلا به وبا


سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید هیچ‌یک از افراد فوت شده ایرانی نیستند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید هیچ‌یک از افراد فوت شده ایرانی نیستند.
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از افزایش شمار مبتلایان به بیماری وبا به ۱۷۴ نفر خبرداد و افزود تا این لحظه حدود شش تن نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمد حسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز یکشنبه، هفتم مهر ماه، با اشاره مشاهده وبا در ۱۰ استان کشور، علت شیوع این بیماری را ورود اتباع خارجی، به ویژه از مرزهای شرقی کشور دانست.

وی با اشاره به ابتلای حدود ۱۷۴ تن به این بیماری و فوت حدود شش نفر، افزود که هیچ یک از افراد فوت شده ایرانی نیستند و خاطرنشان کرد که هنوز به طور مشخص تعیین نشده است که چه تعداد از مبتلایان به این بیماری ایرانی و چه تعداد، غیر ایرانی هستند.

وزارت بهداشت ایران روز ۳۱ شهریور ماه شمار مبتلایان به این بیماری را ۱۷۰ نفر و تعداد قربانیان این بیماری را سه تن گزارش کرده و افزوده بود که از میان مبتلایان به این بیماری، «۱۴۴ نفر تبعه افغانستان، یک نفر پاکستانی و ۲۵ نفر ایرانی» هستند.

به گفته مقام‌های وزارت بهداشت، بیماری وبا تا کنون در ۱۰ استان کشور از جمله تهران، کرمان و سیستان و بلوچستان مشاهده شده است.

محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با روزنامه جام‌جم، چاپ اول مهرماه، از شناسایی دو تن مبتلا به این بیماری در شهر تهران و یک تن نیز در شهر کرج خبر داد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم مهرماه در گفت‌و‌گو با ایلنا، با تاکید بر عملکرد «خوب» ایران در ریشه‌کن کردن بیماری‌های واگیردار، ابتلای ۱۷۴ تن به وبا را «ناخوشایند» دانست و افزود: «وزارت بهداشت و وزارت کشور باید دو وظیفه مهم در کنترل ورود اتباع خارجی از مرزهای شرقی و ایجاد پایگاه‌های بهداشتی جهت کنترل این بیماری انجام دهند.»

بیماری وبا به طور عمده از طریق مصرف آب و سبزیجات آلوده منتقل می‌شود و اسهال شدید، درد شکم، دل‌پیچه و تب از جمله علائم آن است.

یک متخصص بیماری‌های عفونی پیشتر به روزنامه جام‌جم گفته بود که اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود و فرد مبتلا به سرعت به مراکز درمانی انتقال داده نشود، بیمار مبتلا به وبا ظرف «۱۶ ساعت» فوت خواهد کرد.

شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها، رعایت موارد بهداشت مربوط به آب آشامیدنی و ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات از جمله مواردی است که می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری به عمل آورد.
XS
SM
MD
LG