لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

کاخ سفید: طرح اتمی ایران «جدی و قابل توجه» است


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، ۲۴ مهر ماه اعلام کرد طرح ارائه شده از طرف ایران در ژنو «بسیار مفید» است و دولت آمریکا آن را دارای آن سطحی از «جدیت و استحکام» می‌بیند که پیش از این سابقه نداشته است.

آقای کارنی تاکید کرده است که یک شبه همه چیز حل نخواهد شد و کسی نباید چنین توقعی داشته باشد.

سخنگوی کاخ سفید گفت پیشنهاد ایران «تازه» بود.

او اما جزئیاتی در این مورد ارائه نکرد. هنوز به طور روشن این پیشنهاد به بیرون درز پیدا نکرده است.

جی کارنی می‌گوید موضوعات پیچیده است. مسائیل فنی مختلفی وجود دارد و همان‌طور که رئیس‌جمهوری گفته است پیشینه بدگمانی عمیق است.

تازه‌ترین واکنش آمریکا به مذاکرات ژنو در حالی بیان می‌شود که پیش از سخنگوی کاخ سفید دیگر مقام‌های طرف گفت‌وگو نیز واکنش‌هایی به آن نشان دادند؛ واکنش‌هایی که حاکی از «مثبت» بودن روند مذاکرات ژنو است.

برای نخستین بار پس از این مذاکرات، وزیر خارجه ایران و مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نماینده گروه ۵+۱ است، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است «بر پایه فضای مثبت نخستین جلسه وزیران در نیویورک در تاریخ ۲۶ سپتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران كلیات طرحی را به عنوان مبنای مذاكرات ارائه کرد كه اعضای گروه ۱+۵ آن را به عنوان ‪'‬مشاركتی مهم‪'‬ در فرایند مذاكرات به دقت بررسی می‌کنند.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز پس از مذاکرات ژنو در مورد نتیجه‌بخش بودن آن ابراز امیدواری کرد و گفت باید منافع و نگرانی‌های دو طرف در گفت‌‌وگو مدنظر قرار گیرد.

آقای ظریف همچنین افزوده ایران آماده است به آمریکایی‌ها حسن نیت خود را نشان دهد و در عین حال خواسته است تا ایالات متحده نیز اقدامات متقابلی انجام دهد.

دور بعدی گفت‌وگوها میان طرف‌ها -بر پایه گزارش رسانه‌های داخلی ایران- هفتم و هشتم نوامبر (۱۵ و ۱۶ آبان)، بار دیگر در ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

آقای ظریف در این مورد در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است «در این فاصله اعضای ۱+۵ فرصت خواهند داشت در مورد جزئیات طرح ایران و اقداماتی که باید انجام دهند آمادگی لازم را کسب کنند.»

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه گفته بود که در مراحل آخر طرح پیشنهادی ایران مسئله اعطای اجازه به بازرسان برای بازدید سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران نیز گنجانده شده است. این یکی از موضوعاتی‌ست پیشتر کشورهای غربی برای «اعتمادسازی» خواستار اعطای آن شده بودند.
XS
SM
MD
LG