لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

جزئیات کامل توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ در ژنو


تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در حال عکس گرفتن با کاترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا
تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در حال عکس گرفتن با کاترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا
ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ که در سومین دور از مذاکرات خود از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ژنو گرد هم آمده بودند، پس از پنج روز گفت‌وگو سرانجام روز یک‌شنبه، سوم آذر ۱۳۹۲، بر سر پرونده هسته‌ای ایران به توافق رسیدند.

ترجمه فارسی متن انگلیسی این توافق‌نامه در زیر می‌آید:

برنامه اقدام مشترک

مقدمه

هدف از این مذاکرات دست‌یابی به یک راه حل جامع درازمدت و مورد توافق دو طرف است که اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز خواهد بود. ایران بار دیگر تأکید می‌کند که تحت هیچ شرایطی ایران هیچ زمان به دنبال دست‌یابی یا ساخت هرگونه تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود. این راه حل جامع بر پایه اقدامات اولیه‌ای بنا می‌شود که ظرف مدتی که قرار است بر روی آن توافق شود و با هدف رفع نگرانی‌ها به گامی نهایی خواهد انجامید. این راه حل جامع، ایران را قادر خواهد ساخت تا به طور کامل از حق خود برای داشتن انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز تحت بندهای مربوطه در ان‌پی‌تی و در مطابقت با وظایفی که در این بندها برای او برشمرده شده برخوردار شود.
این راه حل جامع شامل یک برنامه غنی‌سازی تعریف‌شده از سوی دو طرف خواهد بود که در آن محدودیت‌های عملی و اقداماتی برای شفاف‌سازی گنجانده می‌شود تا بدین طریق ماهیت صلح‌آمیز برنامه تضمین گردد. این راه حل جامع، مجموعه‌ای منسجم را تشکیل می‌دهد که تا زمانی که همه آن مورد توافق قرار نگرفته، معنی آن این است که هیچ توافقی صورت نگرفته است. این راه حل جامع روندی متقابل و گام به گام را دربر خواهد گرفت و به لغو فراگیر تمامی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و هم‌چنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خواهد انجامید.

در میان اقدامات اولیه و گام نهایی، گام‌های دیگری نیز وجود خواهد داشت که ازجمله شامل پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با هدف پایان رضایت‌بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.
گروه سه کشور اروپایی به اضافه سه (ای۳+۳) و ایران مسئول نهایی کردن و اجرایی شدن گام‌های دوجانبه میان‌مدت و راه حل جامع با حسن نیت خواهند بود.
یک کمیسیون مشترک از ای۳/ای‌یو+۳ (سه کشور اروپایی یا اتحادیه اروپا به اضافه سه) تشکیل خواهد شد تا بر نحوه اجرای گام‌های میان‌مدت نظارت کرده و به مسائلی که ممکن است پدید آیند رسیدگی کند در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئولیت راستی‌آزمایی اقدامات مرتبط با برنامه هسته‌ای را برعهده خواهد داشت. این کمیسیون مشترک برای تسهیل حل و فصل مسائل مورد نگرانی گذشته و حال با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد.

عناصر گام اول

گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید است. در این دوره همه اعضاء، با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت خواهند کرد.

ایران اقدامات داوطلبانه زیر را به انجام خواهد رساند:

ـ نیمی از اورانیوم موجود غنی شده تا ۲۰ درصد را به صورت اکسید ۲۰ درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ذخیره نماید. بقیه «UF6» با غنای ۲۰ درصد را به مواد کمتر از پنج درصد رقیق نماید. خط برگشت‌پذیر نیز وجود نداشته باشد.

ـ ایران اعلام می‌کند که برای این دوره شش ماهه، اورانیوم را به سطح بالاتر از ۵ درصد غنی‌سازی نکند.

ـ ایران اعلام می‌کند که فعالیت‌های خود در تاسیسات غنی‌سازی سوخت نطنز، فُردو و یا راکتور اراک را که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می‌شود، بیش از این گسترش نخواهد داد.

ـ همان‌گونه که ایران در برنامه عملیاتی کردن تاسیسات تبدیل مواد، به آژانس اعلام کرده است، با آغاز خط تبدیل مواد UF6 غنی شده تا ۵ درصد به UO2، ایران تصمیم دارد مواد UF6 جدیدا غنی شده تا سطح ۵ درصد را طی شش ماه آینده به اکسید تبدیل کند.

ـ محل‌های جدید برای غنی‌سازی ایجاد نمی‌شود.

ـ ایران برنامه تحقیق و توسعه (R&D) تحت نظارت پادمانی، از جمله برنامه تحقیق و توسعه جاری غنی‌سازی خود را که با هدف انباشت اورانیوم غنی شده صورت نمی‌گیرد، ادامه خواهد داد.

ـ عدم بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشند.

نظارت‌های بیشتر:

ـ ارائه اطلاعات مشخص به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامل اطلاعات در خصوص طرح‌های تاسیسات هسته‌ای ایران، توصیف یک یک ساختمان‌ها در هر یک از سایت‌های هسته‌ای، توصیفی از سطح عملیاتی که در هریک از اماکن که به فعالیت‌های هسته‌ای مشخص اشتغال دارند، اطلاعات در خصوص معادن و دستگاه‌های تخلیص اورانیوم و اطلاعات در خصوص منابع اولیه. ارائه این اطلاعات ظرف سه ماه از زمان آغاز این اقدامات انجام خواهد شد.

ـ ارائه پرسشنامه جدید فنی راکتور اراک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می‌شود.

ـ برداشتن گام‌های لازم برای موافقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انعقاد «رهیافت پادمان» در مورد راکتور اراک که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می‌شود.

ـ دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز با هدف بررسی فایل‌های ضبط شده دوربین‌ها در مواقعی که بازرسان برای بازرسی‌های موسوم به راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی (DIV)، راستی‌آزمایی فهرست موقت (IIV)، و راستی‌آزمایی فهرست فیزیکی (PIV) و بازرسی‌های سرزده در سایت حضور ندارند.

ـ دسترسی هدایت شده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به:

o کارگاه‌های مونتاژ سانتریفوژ
o کارگاه‌های تولید روتور سانتریفوژ و محل‌های نگهداری، و
o معادن اورانیوم و تخلیص اورانیوم

در مقابل، ۳+۳، اقدامات داوطلبانه زیر را انجام خواهند داد:

ـ توقف تلاش برای کاهش فروش نفت خام ایران به نحوی که مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان کنونی خرید نفت خام خود از ایران را کماکان ادامه دهند. ممکن ساختن بازگشت مبلغ مورد توافقی از درآمدها که در خارج از کشور نگه داشته شده‌است. در مورد فروش نفت مذکور، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط، تعلیق می‌شوند.

ـ تعلیق تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا بر:

o صادرات پتروشیمی ایران و نیز تعلیق تحریم خدمات مرتبط
o طلا و فلزات گران‌بها، و تعلیق تحریم خدمات مرتبط

ـ تعلیق تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودروسازی ایران و تعلیق تحریم‌های خدمات مرتبط

ـ صدور گواهی عرضه و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط. صدور گواهی بازرسی‌های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همچنین خدمات مرتبط

ـ عدم اِعمال تحریم‌های جدید مرتبط با مسئله هسته‌ای توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد

ـ عدم اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با مسئله هسته‌ای از سوی اتحادیه اروپا

ـ دولت آمریکا، در چارچوب اختیارات قانونی رییس جمهوری و کنگره از تحمیل تحریم‌های جدید هسته‌ای خودداری خواهد کرد.

ـ یک کانال مالی به منظور تسهیل تجارت مربوط به امور انسان‌دوستانه برای تامین نیازهای داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی ایران که در خارج از کشور مانده ایجاد خواهد شد. تجارت امور انسان‌دوستانه بنا بر تعریف عبارت است از مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی و مخارج پزشکی بیماران خارج از کشور. این کانال مالی شامل بانک‌های خارجی مشخص و بانک‌های ایرانی غیر تحریم شده خواهد بود که به‌هنگام ایجاد این کانال مالی مشخص خواهند شد.

o کانال مزبور همچنین موارد را ممکن می‌سازد:
- نقل و انتقال‌های مالی مورد نیاز برای پرداخت تعهدات ایران به سازمان ملل متحد
- پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای یک دوره شش ماهه.
ـ افزایش آستانه برای اخذ مجوزهای اتحادیه اروپا جهت تبادلات مالی تجارت موارد غیرتحریمی تا مبلغ مورد توافق.

عناصر گام نهایی راه حل جامع

گام نهایی راه حل جامع که اعضاء قصد دارند مذاکره در خصوص آن را در کمتر از یک سال بعد از تصویب این سند، به پایان رسانده و اجرای آن را شروع کنند، عبارت است از:

ـ دارای دوره زمانی بلندمدت مشخصی خواهد بود که مدت آن مورد توافق قرار خواهد گرفت.

ـ بیانگر حقوق و تعهدات اعضاء معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موافقت‌نامه‌های پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

ـ به‌طور همه‌جانبه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی را برداشته و از جمله گام‌هایی برای دسترسی به حوزه‌های تجاری، فناوری، مالی و انرژی را بر مبنای یک برنامه تنظیمی که در خصوص آن توافق به عمل خواهد آمد اتخاذ نماید.

ـ متضمن یک برنامه غنی‌سازی باشد که توسط طرفین تعریف می‌گردد، برنامه‌ای که شاخصه‌های آن با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی، با محدودیت‌های مورد توافق در خصوص دامنه و سطح فعالیت‌های غنی‌سازی، ظرفیت غنی‌سازی، محل‌هایی که در آن غنی‌سازی انجام می‌شود و ذخایر اورانیوم غنی شده برای دوره زمانی که مورد توافق قرار می‌گیرد، تعیین می‌گردد.

ـ نگرانی‌های مرتبط با رآکتور اراک که توسط آژانس با نام IR-40 شناخته می‌شود، را کاملا برطرف نماید. بازفرآوری و یا احداث تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشد، ایجاد نخواهد شد.

ـ اقدامات شفاف‌ساز و با نظارت بیشتر مورد توافق را به طور کامل به اجرا درآورد. پروتکل الحاقی در چارچوب اختیارات رییس جمهوری و مجلس شورای اسلامی تصویب و به اجراء درآید.

ـ شامل همکاری بین‌المللی هسته‌ای غیر نظامی باشد، که این همکاری‌ها از جمله در خصوص دستیابی به راکتورهای مدرن آب سبک قدرت و تحقیقاتی و تجهیزات مرتبط و نیز عرضه سوخت هسته‌ای مدرن و برنامه‌های تحقیق و توسعه (R&D) مورد توافق است.

به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن کامل دوره زمانی گام نهایی، با برنامه هسته‌ای ایران مانند برنامه هر کشور دیگر فاقد تسلیحات هسته‌ای عضو ان‌پی‌تی رفتار خواهد شد.

-------------------------------------------------------
* در خصوص گام نهایی و هر یک از گام‌های میانی، این اصل اساسی که «تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است» اعمال می‌شود.
XS
SM
MD
LG