لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

تاکید معاون وزير ارشاد بر وجود فهرست سياه نويسندگان در دولت احمدی‌نژاد


عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد،
عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد،
عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، با تائيد وجود فهرست سياه برای نويسندگان در دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد، گفته است رييس دولت يازدهم پيگير بحث نويسندگان «ممنوع‌القلم» است.

عباس صالحی در گفت و گویی با روزنامه ايران که در روز يکشنبه هشتم ديماه منتشر شده، درباره محدوديت‌ها در فعاليت نويسندگان در دولت محمود احمدی‌نژاد گفته است: «برخی از نويسنده‌ها در دوره قبل اعلام شده بود که کارشان منتشر نشود. ممکن است که اين دستور به شکل کتبی و بخشنامه‌ای ابلاغ نشده باشد اما به صورت شفاهی ابلاغ و اعمال می‌شد.»

معاون فرهنگی وزير ارشاد اسلامی ايران تصريح کرده بود:«در ۸ سال گذشته، به‌ويژه در چهار سال آخر اين اتفاق افتاده و ملموس هم بوده است.»

به گفته آقای صالحی «پيگيری بحث نويسنده‌های ممنوع القلم خواسته‌ای است که رئيس جمهوری به دنبال بررسی آن هستند.»

موضوع فهرست نويسندگانی که در دوران محمود احمدی نژاد آثارشان اجازه انتشار نداشته پيشتر در گزارش صد روزه حسن روحانی، رييس دولت يازدهم مطرح شد. وی در پنجم اذرماه سال جاری در گزارش عملکرد صد روزه دولتش گفته بود که « ما نويسندگان ممنوع‌القلم را به نويسندگان سريع‌القلم تبديل کرده‌ايم.»

در واکنش به اظهارات حسن روحانی در خصوص نویسندگان «ممنوع القلم»، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی نژاد با رد این موضوع، سخن گفتن از نویسندگان «ممنوع القلم» را «جفا» در حق نظام جمهوری اسلامی دانسته بود.

ناشران تعلیقی و فهرست نویسندگان

عباس صالحی همچنن گفته است:««در حيطه ناشران تعليقی مجموعه اسامی محدودتری وجود داشت، اما در بحث ممنوع‌القلم‌ها تعداد بيشتری در فهرست به قولی سياه قرار داشتند. با وجود اين، هر دوی اين اتفاقات بدون هيچ سند کتبی و رسمی رخ می‌دادند. اگر شما در بازار نشر جستجويی داشته باشيد؛ خواهيد ديد که در چند سال گذشته آثاری که مجوز داشتند و محتوای آنها هم مشکلی نداشت، امکان چاپ نداشتند.»

علی جنتی،‌ وزير ارشاد ايران، نیز پيشتر در دوازدهم آذرماه از وجود فهرست سياه ناشران و نويسندگان در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد انتقاد کرده بود.

وزير ارشاد گفته بود که فهرست ۵۰ ناشر را در اختيار دارد که به آنها گفته شده حق عرضه کتاب در نمايشگاه بين‌المللی را ندارند.

وی با ذکر اينکه «چاپ آثار جمع کثيری از نويسندگان ممنوع بوده» گفت: «کافی بوده که اسم يک نويسنده روی جلد کتاب باشد تا کتاب به محاق بیفتد.»

علی جنتی در خصوص بلاتکليفی اين کتاب‌ها و يا وجود آنها در «ليست سياه» اضافه کرد: «حدود ۴۰۰ عنوان کتاب بدون مجوز در ارشاد بود که بعضی از آنها کاملا رد شده بودند و برخی بلاتکليف بودند فقط به اين خاطر که توسط ناشرانی در ليست سياه قرار داشتند منتشر شده بودند.»
XS
SM
MD
LG