لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

نخست وزیر اسرائیل: برنامه اتمی ایران یک خطر روشن و حاضر است


نخست وزیر اسرائیل «تهدید هسته‌ای» ایران را با کره شمالی مقایسه کرده است.
نخست وزیر اسرائیل «تهدید هسته‌ای» ایران را با کره شمالی مقایسه کرده است.
نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه بار دیگر از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت که برنامه اتمی جمهوری اسلامی «یک خطر روشن و حاضر» است.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌، در توکیو٬ پایتخت ژاپن٬ ضمن تاکید بر «خطر» فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت که تهران نباید اجازه داشته باشد به توانایی تولید تسلیحات اتمی دست پیدا کند.

به گزارش رویترز، آقای نتانیاهو پس از دیدار با مقام‌های ژاپنی٬ در یک نشست خبری گفت: «شما (ژاپن) توسعه تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک از سوی کره شمالی را یک خطر روشن و حاضر خوانده‌اید و من از صمیم قلب این اظهارنظر را درباره ایران تکرار می‌کنم. این اظهار نظر به طور قطع گویای وضعیت برنامه هسته‌ای ایران نیز هست.»

وی در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن و سایر مقام‌های این کشور٬ تهدید ایران را با کره شمالی مقایسه کرد و گفت اسرائیل و ژاپن هر دو با کشورهای سرکشی که به دنبال مسلح کردن خود به تسلیحات اتمی هستند٬ مواجه هستند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دور چهارم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در وین آغاز خواهد شد و به گفته عباس عراقچی٬ عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران٬ قرار است در این دور از مذاکرات طرفین توافق اولیه را نهایی و مکتوب کنند.

ایران و ۱+۵ سوم آذرماه ۱۳۹۲ پس از یک دهه اختلاف بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی٬ در نهایت در ژنو به توافق شش ماهه هسته‌ای دست یافتند و متعهد شدند که تا پایان این مهلت٬ بر سر توافقی نهایی و جامع به توافق برسند.

اسرائیل از ابتدای دستیابی ایران و قدرت‌های جهان به توافق موقت در ژنو٬ همواره به این توافق معترض بوده و معتقد است که ایران یک تهدید بزرگ هسته‌ای به شمار می‌رود.

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد: «نمی‌توانیم به آیت‌الله‌ها اجازه بدهیم برنده شوند… ما نمی‌توانیم به دولت‌های پیشتاز در تروریسم در جهان اجازه بدهیم تا به قابلیت تولید تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کنند.»

وی ۲۱ اردیبهشت نیز، در آغاز سفر رسمی چهار روزه خود به ژاپن٬ از توکیو خواست تا از داد و ستد اقتصادی بیشتر با ایران خودداری کند و ساختار تحریم‌ها علیه تهران را تا «رفع کلی خطر» حفظ کند.

اسرائیل همواره بر وجود ابعاد نظامی در برنامه‌ هسته‌ای ایران تاکید کرده است. ایران با رد این اتهام می‌گوید فعالیت‌های هسته‌ایش تنها جنبه صلح‌آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG