لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

اوباما در سفر اروپایی خود با رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار می‌کند


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۲ خرداد ماه واشینگتن را به مقصد اروپا ترک کرد؛ سفری تازه که در سایه بحران اوکراین صورت می‌گیرد و طی آن رئیس‌جمهوری آمریکا با رئیس‌جمهوری منتخب اوکراین نیز دیدار می‌کند.

اولین کشوری که اوباما در این سفر چهار روزه به آن می‌رود لهستان است.

رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است روز چهارشنبه با پترو پروشنکو دیدار کند.

نخستین دیدار این دو رئیس‌جمهوری، در ورشو صورت می‌گیرد.

شبکه تلویزیونی لهستانی tvn24 می‌گوید پیشتر نیز خبرهایی منتشر شده بود که اوباما در این دیدار -که در ۲۵امین سالگرد تغییرات دمکراتیک در آن کشور صورت می‌گیرد- قصد دیدار با دیگر میهمان مراسم، یعنی پروشنکو را بکند.

مسائل اوکراین در این هفته تنها به دیدار اوباما و رئیس‌جمهموری منتخب اوکراین محدود نمی‌شود و قرار است جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در آخر هفته میلادی راهی کی‌یف شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه این سفر برای تقویت بیشتر روابط دو کشور صورت می‌گیرد.

آمریکا از تمامیت ارضی اوکراین حمایت و بارها از روسیه به دلیل آنچه واشینگتن دخالت در اوضاع آن کشور می‌داند، انتقاد کرده است. اوباما در عین حال ابراز امیدواری کرده است که انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین به متحد شدن کشور کمک کند.

باراک اوباما پس از لهستان به بروکسل، پایتخت بلژیک، می‌رود تا در دیدار سران گروه ۷ شرکت کند. گروهی متشکل از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان که پیشتر با حضور روسیه با عنوان گروه ۸ دیدار می‌کرد، اما پس از رخدادهای اوکراین، روسیه به نشست گروه دعوت نشد.

اوباما از فرانسه نیز دیدار می‌کند. دیدار از فرانسه برای گفت‌وگو با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و شرکت در مراسم ۷۰امین سالگرد «نبرد نرماندی» (فرود متفقین در سواحل نرماندی در فرانسه، ۶ ژوئن) صورت می‌گیرد.

در این مراسم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز شرکت دارد و این دو رئیس‌جمهوری در سالگرد نبرد نرماندی علیه ارتش نازی، رو در رو می‌شوند.

XS
SM
MD
LG