لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

شهرداری و مسئله تفکیک جنسیتی


 شهرداری تهران
شهرداری تهران

به گزارش ایلنا فرزاد خلفی معاون مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران روز ۲۲ تیر گفت که با هدف جلوگیری از آسیب دیدن کارمندان زن شهرداری از نظر خانوادگی و رفت و آمد قرار شده تا معاونان و مدیران شهرداری منشی و مسئول دفتر زن استخدام نکنند. به گزارش ایسنا، شهردار تهران افزوده که این موضوع با گذشت زمان قانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. چند روز پیش از این اعلام شد که شهرداری تهران به مدیران خود دستور داده تا تنها از کارمندان مرد در دفتر خود استفاده و در صورت امکان محل کار زنان و مردان را هم از هم جدا کنند.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم گفته که اگر ۴ مرد و۴ زن در یک اتاق شهرداری کار می‌کنند و حوزه کاری آنها هم مشترک است می‌توان کاری کرد که به گفته شهردار تهران آن چهار خانم در یک اتاق و آن چهار آقا در اتاق دیگری کار کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:10 0:00
لینک مستقیم

آسیه امینی پژوهشگر مسائل زنان در نروژ می‌گوید که اسلام‌گرایی افراطی یا تظاهر به آن تنها مختص به شهردار تهران و شهرداری تهران نیست:

«این مسئله یک مسئله بنیادی در شرایط امروز جامعه ایران است. مثل یک رودخانه زیر شهر را دارد فرا می‌گیرد و هر از گاهی در یک جایی خودش را نشان می‌دهد. یعنی این افراط‌‌گرایی به نظر من مثل مالیاتی می‌ماند که دستگاه‌های اجرایی باید پرداختش کنند. و معمولاً هم این هزینه را از شاید کم‌دردسرترین بخشی که برایش بتوانند بپردازند، حقوق زنان است. شما ببینید در دستگاه‌های مختلف اجرایی ما هرازگاهی با مسئله تفکیک جنسیتی، با مسئله دورکاری زنان، بازنشستگی زودرس زنان، در نظر گرفتن حتی امکاناتی برای کنترل بدن زنان، مسائل جنسی و جنسیتی زنان و چیزهای دیگر می‌بینیم. حالا امروز هم قرعه به نام شهرداری و شورای شهر تهران افتاده.»

با وجود این خانم امینی معتقد است که این قبیل تصمیمات حتی در درون شهرداری تهران ربطی به اشخاص و از جمله آقای قالیباف ندارند:

«من این تصمیم را به هیچ عنوان تصمیمی نمی‌بینم که شخص آقای قالیباف گرفته باشد. وقتی که بخش آموزش ما، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی تحت نظارت حوزه علمیه قم و سپاه پاسداران قرار می‌گیرد، وقتی که دفتر ولی فقیه در همه دستگاه‌های اجرایی کشور یک نماینده دارد و این نماینده بی‌تاثیر نیست حضورش در آن دستگاه‌ها، این موضوع به مرور شکل جدی‌تری در تصمیم‌سازی حکومت می‌گیرد. به نظر من این طبیعی‌ترین اتفاقی است که نتیجه آن خواهد بود.»

روزنامه اعتماد هم چند روز پیش خبر داده بود که میثم امرودی معاون شهرداری تهران هم خواستار رعایت فاصله دختران و پسران در نیمکت‌های پارک‌ها شده و پیشنهاد داده که بدین منظور میزهایی میان نیمکت‌های پارک‌ها قرار داده شود.

اتفاقات اخیر در شهرداری تهران انتقاد بعضی از اعضای شورای شهر و معاون امور زنان ریاست جمهوری را برانگیخته که قول پی‌گیری دادند. این درحالی است که محمد باقر قالیباف با دفاع از عملکرد خود گفته که شهرداری تهران بیش از همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی دیگر به زنان توجه داشته و ده درصد مدیرانش هم زن هستند. محمدباقر قالیباف پیش از آنکه در سال ۱۳۸۴ به عنوان شهردار تهران انتخاب شود برای حدود ۲۵ سال از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و سپس فرمانده کل نیروی انتظامی ایران بود.

XS
SM
MD
LG