لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

هشدار مسکو و دمشق درباره مداخله نظامی احتمالی آمریکا در سوریه


دمشق و مسکو در واکنش به سخنان باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، تاکید کردند که هر گونه حمله یک جانبه به گروه «حکومت اسلامی» در سوریه، به منزله نقض قوانین بین‌المللی خواهد بود.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۰ شهریور اظهارات علی حیدر، وزیر صلح و آشتی سوریه، را بازتاب داده است که می‌گوید هر گونه دخالت خارجی در سوریه به معنای اقدامی متجاوزانه خواهد بود، مگر آن که دمشق آن را تایید کرده باشد.

به گفته این مقام دولت سوریه، کشورهای خارجی می‌توانند گروه داعش را بهانه‌ای برای حمله به سوریه قرار دهند، اما هر اقدامی، اعم از نظامی یا غیرنظامی، باید با هماهنگی و همکاری سوریه و تایید آن همراه باشد.

واشینگتن و متحدان غربی آن که از شورشیان سوریه حمایت می‌کنند، همکاری با حکومت بشار اسد در جنگ علیه گروه «خلافت اسلامی» را غیرمحتمل دانسته‌اند، اگرچه بشار اسد هم در جبهه مقابل داعش قرار دارد.

باراک اوباما در عین حال تاکید داشته که برای اقدام علیه داعش در سوریه تردید نخواهد کرد و این مسئله از اولیت‌های دولت اوست. اما این اظهارات واکنش منفی مقامات روسیه را نیز به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در این باره اظهار داشت: «رییس جمهوری ایالات متحده به‌ طور علنی از احتمال حملات قوای مسلح آمریکا به مواضع حکومت اسلامی بدون موافقت حکومت سخن گفت».

وی سپس خاطرنشان ساخت: «وقتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد، هنوز تصمیم مناسبی نگرفته است، چنین اقداماتی یک تجاوز خواهد بود، نقض آشکار هنجارهای بین‌المللی».

پیش از این جمهوری اسلامی ایران نیز از ائتلاف بین‌المللی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که علیه گروه داعش شکل گرفته است، انتقاد کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده است در جدیت این ائلاف برای مبارزه ریشه‌ای و صادقانه با تروریسم تردید اساسی وجود دارد.

ائتلاف جنگی علیه داعش متشکل از ۱۰ کشور آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، کانادا، استراليا، ترکيه، ايتاليا، لهستان و دانمارک است.

XS
SM
MD
LG