لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

کری: حضور ایران در ائتلاف مبارزه با «خلافت اسلامی» نامناسب است


همزمان با اعلام تمایل فرانسه به دعوت از ایران برای حضور در اجلاس تشکیل ائتلاف علیه ستیزه جویان گروه «خلافت اسلامی»، جان کری می‌گوید که مخالف حضور ایران در این اجلاس است، چرا که تهران حامی رژیم بشار اسد است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری که هم اکنون در آنکارا برای مذاکره پیرامون تشکیل ائتلاف علیه گروه خودخوانده خلافت اسلامی (داعش سابق) است، روز جمعه ۲۱ شهریور به خبرنگاران گفت: ایالات متحده آمریکا خاطرجمع است که ائتلافی گسترده برای مبارزه با شبه نظامیان خلافت اسلامی تشکیل خواهد شد، اما مناسب نیست که ایران وارد این ائتلاف شود.

گروه خلافت اسلامی بخش‌های زیادی از عراق و سوریه را تحت کنترل خود دارد و قرار است روز دوشنبه نشستی در پاریس برای شکل‌گیری یک ائتلاف گسترده به منظور مبارزه با گروه یاد شده برگزار شود.

آمریکا و متحدانش حامی مخالفان مسلح میانه رو علیه بشار اسد هستند. طی سه سال گذشته، درگیری‌های نظامی در سوریه منجر به کشته شدن ۱۹۰ هزار نفر شده است.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که واشینگتن در حمله به نیروهای افراطی داعش در هر دو جبهه عراق و سوریه تردید نخواهد کرد، موضوعی که با واکنش منفی سوریه و روسیه مواجه شد.

این دو کشور می‌گویند که حمله به داعش در خاک سوریه باید به درخواست دولت بشار اسد صورت پذیرد.

مخالفت آمریکا با حضور ایران در جبهه جنگ مشترک علیه داعش در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه از قصد فرانسه برای دعوت از تهران برای حضور در نشست پاریس خبر داد و گزارش کرد که فرانسه مایل نیست تا ایران را از جبهه مبارزه با شبه نظامیان خلافت اسلامی خارج کند.

با این حال یک مقام فرانسوی که نخواسته نامی از وی برده شود، به این خبرگزاری گفته است که «تنها مانع در زمینه دعوت از ایران، موافقت شرکای فرانسه است ولی اجماع در این خصوص دور از دسترس نیست».

حسن دانایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، روز جمعه ۲۱ شهریور اظهار داشت: از آنجایی که ما خواهان ثبات در عراق هستیم از حضور در نشست پاریس خرسند خواهیم شد، اگرچه همزمان مسعود جزایری معاون ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، ایران را «در مقابل» و آمریکا را «ایجادکننده» گروه خلافت اسلامی توصیف کرده و بر این اساس گفت که همکاری دو کشور بر سر این گروه «به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست».

ترکیه از اعضای ناتو که تاکنون موضعی محتاطانه در مقابل خلافت اسلامی گرفته و کمکی به نیروهای آمریکایی برای جنگ با این ستیزه جویان نکرده است، هنوز رسما اعلام نکرده که آیا وارد ائتلاف علیه این گروه افراطی خواهد شد یا نه.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که مقامات ترکیه حتی در کنفرانس مطبوعاتی آقای کری نیز حضور نیافتند.

XS
SM
MD
LG