لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

آمریکا: ایران با توقف غنی‌سازی سریع موافقت کرد


ایالات متحده روز دوشنبه، ۱۹ آبان، خبر داد که ایران، بنا به درخواست آمریکا، موافقت کرده تا فعالیت مناقشه‌برانگیز مربوط به غنی‌سازی سریع‌تر اورانیوم را متوقف کند.

این خبر در حالی مخابره می‌شود که تهران، واشینگتن، و طرف‌های دیگر در حال ادامه مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به یک توافق نهایی هستند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گزارش محرمانه‌ای در مورد ایران به اعضای خود ارائه کرد و موردی که در آن ذکر شده‌ بود این بود که ایران از ماه سپتامبر، دو ماه پیش، به این‌ سو به طور متناوب به سانتریفیوژهای آی‌آر-۵ خود گاز اورانیوم طبیعی تزریق کرده‌ است.

آی‌آر-۵ یکی از چند مدل جدید سانتریفیوژ است که ایران برای جایگزین کردن سانتریفیوژهای قدیمی آی‌آر-۱ به دنبال استفاده از آن بوده‌ است؛ سانتریفیوژ آی‌آر-۱ متعلق به دهه ۱۹۷۰ که ایران هم‌اینک از آن استفاده می‌کند ایرادهای کاری زیادی دارد.

به نوشته روز دوشنبه رویترز، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با اشاره به گزارش محرمانه جدید آژانس در مورد تزریق گاز به آی‌آر-۵ به خبرنگاران گفت: «به محض این‌ که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مطلب را گزارش کرد ما موضوع را با ایران در میان گذاشتیم و مسئله بلافاصله حل و فصل شد.»

وی افزود: «ایرانی‌ها تأیید کردند که دیگر فعالیت مورد اشاره آژانس را ادامه نخواهند داد و بنابر این مسئله حل شد.»

روز شنبه مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی در واشینگتن، که از اندیشکده‌های بانفوذ آمریکایی است گزارشی از تزریق گاز طبیعی اورانیوم به سانتریفیوژهای آی‌آر-۵ در یک مرکز تحقیقاتی در ایران منتشر کرده و نوشته بود که این می‌تواند به منزله نقض توافق ژنو باشد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در واکنش به این گزارش به خبرگزاری فارس گفت که تزریق گاز به سانتریفیوژهای آی آر-۵ نقض تعهدات تهران نیست.

مؤسسه کنترل سلاح در واشینگتن، یکی دیگر از اندیشکده‌های آمریکایی، نیز اعلام کرده است که به علت آن که تزریق گاز به سانتریفیوژهای جدید توسط ایران، باعث تولید اورانیوم غنی‌شده نشده، این کار نمی‌تواند به منزله نقض توافق ژنو باشد.

مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ پس از دیدارهای جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران خارجه آمریکا و ایران و کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده ۱+۵، قرار است ادامه پیدا می‌کند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، و از اعضای ارشد هیئت مذاکره‌کننده اتمی، پس از گفت‌وگوهای سه‌جانبه مسقط گفت در عین این که به مذاکرات اتمی «خوش‌بین» نیست، «ناامید» هم نیست.

او افزوده است که وزیران خارجه ایران و آمریکا «به طور مشخص بر راه‌حل‌ها تمرکز داشته‌اند».

XS
SM
MD
LG