لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

پارلمان فرانسه به نفع کشور مستقل فلسطین رای داد


این رای‌ پارلمان فرانسه تنها جنبه نمادین دارد و نمی‌تواند دولت فرانسه را ملزم به تایید کشور مستقل فلسطین بکند
این رای‌ پارلمان فرانسه تنها جنبه نمادین دارد و نمی‌تواند دولت فرانسه را ملزم به تایید کشور مستقل فلسطین بکند

نمایندگان پارلمان فرانسه روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر به نفع موجودیت کشور مستقل فلسطین رای دادند، اقدامی که اسرائیل در واکنش به آن تاکید کرد که به تلاش‌ها برای برقراری صلح لطمه خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۳۳۹ نماینده پارلمان فرانسه با رای مثبت خود در برابر ۱۵۱ رای منفی از دولت این کشور خواستند که به منظور پایان دادن به منازعه و نبرد خاورمیانه، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

این رای‌ اما تنها جنبه نمادین دارد و نمی‌تواند دولت فرانسه را ملزم به اجرای چنین طرحی بکند. با این حال فرانسه نیز با این رای‌گیری در کنار کشورهای بریتانیا و اسپانیا قرار می‌گیرد که پیش از این پارلمان‌های آنها رای مشابهی را درباره کشور مستقل فلسطین داده بودند.

اما این اقدام پارلمان فرانسه با واکنش بلافاصله سفارت اسرائیل در پاریس همراه بود که با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد که تل‌آویو اعتقاد دارد رای پارلمان فرانسه «احتمال دستیابی به توافق میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را کاهش می‌دهد».

این بیانیه تاکید می‌کند تنها زمانی می‌توان به راه‌حلی برای منازعه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها دست یافت که «طرفین صادقانه و مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کنند» و دستیابی به یک راه‌حل اساسا با اقدامات یک‌جانبه هر کدام از طرفین یا ورود طرف سومی به ماجرا ممکن نیست.

اما از سویی رهبری فلسطین از اقدام پارلمان فرانسه قدردانی کرده و از پاریس خواسته است که رای پارلمان این کشور را به مرحله اجرا دربیاورد.

پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از تصمیم پارلمان فرانسه برای رای‌گیری درباره فلسطین به عنوان اشتباهی بزرگ یاد کرده بود.

در همان حال لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در آستانه این رای‌گیری هشدار داده بود که در صورت شکست میانجی‌گری بین‌المللی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، فرانسه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

مقامات فلسطین می‌گویند که تاکنون ۱۳۵ کشور جهان فلسطین را به عنوان کشور به رسمیت شناخته‌اند. سوئد نخستین عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که موجودیت کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته است.

XS
SM
MD
LG