لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

عربستان: قیمت نفت به ۲۰ دلار هم برسد تولید را کم نمی‌کنیم


علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی
علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی

وزیر نفت عربستان سعودی می‌گوید که حتی اگر قیمت نفت به ۲۰ دلار در هر بشکه هم تنزل کند سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، تولیدش را کاهش نخواهد داد.

علی النعیمی هم‌چنین می‌گوید انتظار این‌که اوپک تولیدش را کاهش دهد در حالی که کشورهای غیر عضو چنین کاری نکنند «غیرعادلانه» است.

آقای النعیمی این مطلب را در مصاحبه با هفته‌نامه «مطالعات اقتصادی خاورمیانه» بیان کرده که جزئیات آن روز سه‌شنبه دوم دی در خبری از خبرگزاری فرانسه نیز بازتاب یافته است.

با وجودی که ایران و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت خواستار کاهش تولید اوپک برای جلوگیری از سقوط بیشتر بهای نفت هستند، وزیر نفت عربستان در این مصاحبه گفته‌است «چه قیمت نفت به بشکه‌ای ۲۰ دلار برسد چه به ۴۰، ۵۰، یا ۶۰ دلار، ربطی به ماجرا ندارد.»

سازمان اوپک که عربستان بزرگ‌ترین تولیدکننده آن است با وجود کاهش قیمت نفت، ماه گذشته تصمیم گرفت تا سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه در روز را حفظ کند.

علی النعیمی در باره این تصمیم در مصاحبه خود چنین توضیح داده‌است که «آیا عاقلانه است که یک تولیدکننده بسیار کارآمد تولید خودش را کاهش بدهد در حالی که یک تولیدکننده با کارآیی ضعیف به تولید خود ادامه دهد؟»

او در ادامه گفته‌است که «اگر من تولید را کاهش بدهم، برای سهمم در بازار چه اتفاقی می‌افتد؟ قیمت بالا می‌رود و سهم من نصیب روس‌ها، برزیلی‌ها، تولیدکننده‌های نفت شن (شیل) آمریکایی می‌شود.»

این سخنان وزیر نفت عربستان در حالی بیان می‌شود که مقامات برخی کشورها، ازجمله در ایران، نسبت به این تصمیم عربستان انتقادهای مکرری ابراز می‌کنند.

از آن‌جمله مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، روز سه‌شنبه دوم دی عربستان سعودی را متهم کرد که «سبب تاراج منابع نفتی کشورهای اسلامی می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر دادگستری ایران با ذکر این‌که «عربستان روزانه ۹ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و ایران تنها یک میلیون بشکه» افزود: «این، خفت و حقارتی است که ایران متحمل می‌شود».

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، اعلام کرده است که قيمت نفت اوپک از ۱۰۸ دلار در خرداد امسال به زير ۵۶ دلار در روزهای اخير رسيده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، چنین اظهار نظر کرده‌است که حامیان «تروریسم و داعش» در پی کاهش هر چه بیشتر بهای نفت هستند.

این اظهار نظر یادآور گفته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، است که در روز چهارشنبه، ۱۹ آذر، کاهش قیمت جهانی نفت خام را نتیجه «توطئه برخی کشورها» نامیده و هشدار داده بود که این کشورها نفرت را علیه خود در جهان اسلام گسترش می‌دهند.

XS
SM
MD
LG