لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

جان کری و محمدجواد ظریف در مونیخ دیدار کردند


تصویری از دیدار چندی پیش جان کری و جواد ظریف در شهر ژنو
تصویری از دیدار چندی پیش جان کری و جواد ظریف در شهر ژنو

محمدجواد ظریف و جان کری،‌ وزرای امور خارجه ایران و آمریکا، جمعه ۱۷ بهمن‌ماه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا از مونیخ، در این دیدار که به صورت دوجانبه انجام شد، در مورد مباحث هسته‌ای ایران، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز جمعه با همراهی معاونان خود برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ و دیدار با همتایان آمریکایی و اروپایی خود در گروه ۵+۱ درباره مذاکرات هسته‌ای وارد مونیخ شد.

به گفته یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری و محمدجواد ظریف به همراه تیم مذاکره کننده در حضور هلگا اشمیت، معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بیش از یک ساعت به گفت‌وگو پرداختند.

این دیدار با تمرکز بر روی مسایل هسته‌ای ایران انجام شد و در آن تصریح شد که تا پایان ماه مارس سال ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) برای دست‌یابی به یک چارچوب سیاسی تلاش شود.

آقای ظریف هم‌چنین در روز جمعه با فرانک اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان و نیز وزیر امور خارجه عمان هم به دیدار و گفت‌وگو پرداخت. علاوه بر این، وزیر خارجه ایران با همتایان فرانسوی و بریتانیایی و نیز خانم فدریکا موگرینی نیز در روز شنبه دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، پیش از این قرار بود مذاکرات وزیر خارجه ایران با همتای آمریکایی خود روز شنبه با حضور تیم‌های مذاکره‌کننده برگزار شود، اما این برنامه با اعلام سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا، مبنی بر این‌که دیدار ظریف و کری عصر ر روز جمعه خواهد بود، تغییر کرد.

به نوشته ایسنا، این مذاکرات در هتل «بایریشر هوف» همزمان با آغاز به کار کنفرانس امنیتی مونیخ و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

در همین حال، منابع خبری از سفر سرگئی لاوروف به آلمان و دیدارش با جان کری وزیر خارجه آمریکا در روز شنبه خبر داده‌اند. در همین حال با توجه به حضور لاوروف در مونیخ ، احتمال دیدار او با محمدجواد ظریف نیز وجود دارد.

از سوی دیگر، در حالی که پیش از این اعلام شده بود معاونان وزیران خارجه ایران و ۵+۱ یک روز قبل از آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ، با یکدیگر دیدار می‌کنند تا شرایط برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و ۵+۱ در مونیخ را در کنار بحث‌های کارشناسی بررسی کنند، اما نشست معاونان برگزار نشد.

مذاکرات هسته‌ای مونیخ در ادامه مذاکرات وزیران و معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و شش قدرت جهانی در زوریخ و استانبول برگزار می‌شود.

رئیس هیات مذاکره کننده ایران روز جمعه به ایسنا گفته بود که «چون همه وزرای خارجه گروه ۵+۱ در مونیخ نیستند نمی‌توان توافق سیاسی انجام داد، بنابراین در مونیخ تنها مذاکرات را به جلو پیش می‌بریم.»

مونيخ از پنجشنبه به مدت سه روز ميزبان کنفرانس امنيت جهان خواهد بود.

گفت‌وگوی رادیو فردا با وزیر اطلاعات اسرائیل

در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، هانا کاویانی خبرنگار اعزامی رادیو فردا با یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل گفت‌وگویی انجام داده است.

آقای اشتاینیتز، ‌در این گفت‌وگو در پاسخ به این مطلب که «شما در حالی خواستار برچیده شدن برنامه هسته ای ایران هستید که متحدانتان قبول کرده‌اند ایران یک برنامه محدود غنی سازی داشته باشد»، اعلام کرد: «ما بسیار متاسفیم. فکر می‌کنیم که کشورها در زمان دست‌یابی به توافق اولیه ژنو، اشتباه را انجام دادند. ما ابتدا می‌شنیدیم که دنیا درباره یک برنامه غنی سازی نمادین برای ایران صحبت می‌کرد آن‌هم با چند صد سانتریفوژ محدود که ما این را هم نمی‌پسندیدم؛ اما حال می‌بینیم که صحبت از هزاران سانتریفوژ است. این می‌تواند به معنای ایران باشد که ایران به عنوان یک کشور در مرز دست‌یابی به سلاح اتمی باقی بماند و به نظر ما این خطرناک است.»

به گفته آقای اشتاینیتز، «دنیا باید بیشتر مواظب باشد و توافقی با ایران باید صورت گیرد که این کشور، تنها چند ماه با دست‌یابی به بمب فاصله نداشته باشد، بلکه این فاصله باید چند سال باشد.»

در ادامه،‌ وزیر اطلاعات اسرائیل درباره این‌که اگر ایران و شش کشور به توافق دست یابند و خواسته‌های اسرائیل در این توافق نباشد، این کشور چه خواهد کرد، گفت: «به نظر نمی آیند فعلا توافقی در کار باشد و اگر آن‌ها بر سر یکی از موضوعات توافق کنند، به معنای توافق کامل نیست. اما اگر توافقی به دست بیاید که مطلوب ما نباشد، دراین‌باره صحبت خواهیم کرد.»

وزیر اطلاعات اسرائیل در ادامه اعلام کرد: «همان‌طورکه نخست وزیر نتانیاهو گفته است اسرائیل قبول نخواهد کرد که ایران سلاح هسته‌ای تولید کند. چرا که رهبر ایران آیت‌الله خامنه‌ای از نابودی اسرائیل و حتی یک هولوکاست دیگر صحبت می‌کند و این‌که چنین تندروهایی چون خامنه ای و روحانی به سلاح اتمی دست یابند، برای ما قابل قبول نیست و موجودیت ما را تهدید می کند.»

آقای اشتاینیتز در پایان گفت‌وگو با رادیو فردا افزود: «هنوز می‌گوییم که دست‌یابی به توافق با ایران بر سر برنامه اتمی کافی نیست و تهران باید رفتار خود در خاورمیانه را تغییر دهد. ایران نباید این همه پول و اسلحه به کشورهای مختلف بدهد. اسلحه و پولی که متعلق به مردم ایران است.»

این گفته‌های وزیر اطلاعات اسرائیل درحالی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران، همواره بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید داشته و مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ایی نیستند.

XS
SM
MD
LG