لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

نتانياهو در کنگره: توافق احتمالی مانع دست يابی ايران به بمب اتمی نمی شود


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کنگره آمریکا گفته است، که توافق احتمالی با ایران یک توافق «بد» است و نباید سر بگیرد. وی تصریح کرده است، این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای نشده و راه را برای آن باز خواهد کرد.

در حالی که به گزارش رویترز در حدود ۶۰ نماینده دمکرات کنگره آمريکا اعلام کردند که در سخنرانی بنيامين نتانياهو حضور نخواهند داشت، نخست وزير اسرائيل ساعت يازده بامداد روز سه شنبه سوم مارس(۱۲ اسفندماه) سخنرانی خود را در کنگره آغاز کرد.

نخست وزیر اسرائیل در آغاز سخنرانی خود تصریح کرد که برخی از سخنرانی وی با هدف سیاسی برای انتخابات یاد کرده اند، این در حالی که او هرگز چنین هدفی نداشته است.

وی در ادامه از اقدامات باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و کنگره آمریکا در حمایت از اسرائیل تقدیر کرد.

بنیامین نتانیاهو در ادامه گفت: من در اینجا حاضر شدم تا در خصوص مساله ای صحبت کنم که موجودیت اسرائيل را مورد تهديد قرار داده است، و ان تلاش ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای است.

وی در ادامه گفت: هر چند اینترنت در ایران آزاد نیست، اما آيت الله خامنه ای، رهبر ايران با استفاده از توییتر به زبان انگلیسی خواستار از بین رفتن اسرائیل شده است.

بنیامین نتانیاهو در ادامه گفته است، توافق هسته ای با جمهوری اسلامی که از مذاکرات حاضر حاصل شود، مانع دست يابی ايران به بمب اتمی نخواهد شد. بلکه زمینه دستیابی به چنین هدفی را فراهم می کند.

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرده است: در توافق احتمالی با ایران هیچ یک از تاسیسات هسته ای این کشور از بین نمی رود.

وی تصریح کرده است که توافق احتمالی گروه ۱+۵ با ایران خيلی بد است و بهتر است که چنین توافقی صورت نگیرد.

بنیامین نتانياهو در ادامه اضافه کرده است: ایرانی ها بیشتر از شما به این توافق نیاز دارند، بهمین دلیل از تهدید برای ترک میز مذاکرات نترسید، چرا که ایرانی ها در بازار هم برای معامله بلوف می زنند.

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت: برخی می گویند بدیل توافق حاضر جنگ است، اما من مخالفم، بدیل چنین توافقی، یک توافق بهتر است که می تواندباعث تداوم فشار ها بر ایران باشد.

وی همچنین گفته است که جمهوری اسلامی را می بایست متعهد کرد تا دست از حمایت از تروریسم بردارد، از حمله به همسایگان خودداری کند، و به تهدید برای نابودی اسرائیل پایان دهد.

بنیامین نتانیاهو در پایان سخنرانی خود گفت: اگر اسرائيل مجبور شود، به تنهایی خواهد ایستاد. اما می دانم آمریکا نیز در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.

سخنرانی نخست وزیر اسرائیل ۴۰ دقیقه طول کشید.

موضوع سخنرانی بینامین نتانیاهو در کنگره طی هفته های اخیر تنش جدی بین اسرائیل و کاخ سفید بوجود آورده است. محور سخنرانی او در کنگره آمریکا برنامه اتمی ایران و مخالفت سرسختانه با هر گونه توافق هسته‌ای با تهران است.

جو بايدن، معاون اول رييس جمهوری آمريکا، پيشتر اعلام کرده بود که در سخنرانی بينامين نتانياهو حضور نخواهد داشت.

اين در حالی است که به گزارش رويترز، تا صبح روز سه شنبه دستکم ۶۰ نماينده از ۲۳۲ قانونگذار دمکرات در سخنرانی بنيامين نتانياهو در نشست مشترک کنگره حضور نداشتند.

اين در حالی است که جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا و کسی که از نخست وزير اسرائيل برای سخنرانی در کنگره دعوت کرده است، روز شه شنبه ضمن رد هرگونه اختلاف در بين نمايندگان کنگره گفته بود که انتظار دارد شمار کثيری از نمايندگان در سخنرانی بنيامين نتانياهو شرکت کنند.

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز روز سه شنبه به «سی ان ان» گفته است که هدف سخنرانی نتانیاهو ایجاد «تنش و اختلاف» است.

به گزارش «سی ان ان» این سومین باری است که بنیامین نتانیاهو در نشست مشترک کنگره آمریکا سخنرانی می کند و وی دومین شخصیت خارجی است که در تاریخ کنگره سه بار سخنرانی می کند.

پیشتر وینستون چرچیل، نخست وزیر اسبق بریتانیا سه بار در کنگره سخنرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG