لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

نامه سناتورهای جمهوریخواه به رهبران ایران در مورد مذاکرات هسته‌ای


۴۷ سناتور جمهوريخواه در نامه‌ای سرگشاده به رهبران ايران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای با دولت آمريکا، بدون نظر موافق کنگره، پس از رياست جمهوری اوباما، دوام نخواهد يافت.

سناتورهای جمهوريخواه از جمله چهره‌های سرشناس مارکو روبيو، تد کروز و راند پل در اين نامه که نهم مارس منتشر شده، خطاب به رهبران ايران می‌گويند «با مشاهده مذاکرات هسته‌ای شما با دولتمان متوجه شديم که چه بسا کاملا متوجه نظام مبتنی بر قانون اساسی ما نشده باشید. هرآنچه که به تصویب کنگره نرسد صرفا یک توافق اجرایی [از سوی رئیس جمهور] است» و «رئيس جمهور آينده می‌تواند بلافاصله اين توافق اجرایی را باطل کرده و کنگره بعدی می‌تواند مفاد اين توافقنامه را در هر زمان تغيير دهد.»

به نوشته سایت بلومبرگ، موافقان مذاکرات هسته‌ای می گویند رئیس جمهور آینده و کنگره به دشواری قادر به تغییر و یا لغو توافق با ایران خواهند بود.

کاخ سفيد روز شنبه نهم اسفندماه اعلام کرد که رييس جمهوری آمريکا، طرح تازه ارائه شده به سنا که به کنگره اجازه می دهد در هرگونه توافق‌ احتمالی هسته‌ای با ايران اعمال نظر کند را وتو خواهد کرد.

در همین حال محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، گفته است، توافقنامه‌ای که هم اکنون ايران و شش قدرت جهانی درباره آن در حال مذاکره هستند، چنانچه به تصويب شورای امنيت برسد، به يک توافق بين‌المللی «الزام آور» برای همه کشورها بدل خواهد شد.

وزير امور خارجه ايران در گفت و گو با هفته‌نامه «صدا » که شنبه ۱۶ اسفند منتشر شده، درباره توافق احتمالی کشورهای عضو گروه ۱+۵ گفته است: «اين توافقی است که در يک قطعنامه فصل هفتم منشور ملل مورد تاييد قرار می‌گيرد و در نتيجه به يک توافق بين‌المللی و الزام‌آور برای همه دولت‌ها تبديل خواهد شد و دولت‌های فعلی و آتی ايران و آمريکا هم ملزم به رعايت مفاد آن خواهند بود.»

هم‌اکنون مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ برای دستيابی به توافقی نهايی برای مساله هسته‌ای ايران در جريان است. قرار است ايران و شش قدرت جهانی تا ۲۴ مارس در اين مذاکرات به توافقی سياسی دست يابند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، گفته است، اگر مذاکرات هسته‌ای کنونی با ايران به توافقی قابل قبول منجر نشود، آمريکا ميز مذاکرات را ترک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG