لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

ظریف: در مذاکرات هسته‌ای به جزییات بسیار ریز رسیده‌ایم


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۲۷ اسفند گفت که «در مذاکرات هسته‌ای به جزییات بسیار ریز رسیده‌ایم و در جزییات همیشه نیاز به کار است».

آقای ظریف پس از دیدار دو جانبه با جان کری، همتای آمریکایی‌اش اظهار داشت که نیازی به حضور وزیران امور خارجه دیگر قدرت‌های جهانی در مذاکرات سوئیس نیست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی درباره رسیدن به تفاهم سیاسی یا توافق اظهار داشت: «ما باید به راه حل برسیم، بحث توافق و تفاهم زمانی است که این راه‌حل‌ها را مکتوب کرده باشیم و برای مکتوب کردن راه‌حل بیشتر به کار‌شناسان نیاز است تا وزرا».

وزیر امور خارجه ایران افزود: «مذاکرات هسته‌ای بعید است با حضور وزیران امور خارجه ۱+۵ در لوزان سوئیس ادامه یابد. ممکن است بیایند ولی در مرحله کنونی بعید می‌دانم نیاز باشد».

وی اظهار داشت: «زمان این دور از مذاکرات تا روز جمعه است اما اگر نیاز باشد، بیشتر می‌مانیم».

مذاکرات ایران و آمریکا در لوزان سوییس برای رسیدن به تفاهم بر سر چارچوب توافق نهایی در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه هم ادامه یافت.

خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده که علی‌اکبر صالحی با ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا، بار دیگر ديدار کرده و قرار است پس از آن، جان کری و محمد‌جواد ظريف، وزيران خارجه آمريکا و ايران هم به این گفت‌وگوها بپیوندند.

مذاکرات لوزان، ادامه تلاش چهار ماهه ایران و اعضای گروه ۵+۱ شامل روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان برای دستیابی به یک چارچوب برای توافق جامع و نهایی است و برای دستیابی به آن تا دهم فروردین به خود فرصت داده‌اند.

در صورت دستیابی به این تفاهم یا توافق سیاسی، مذاکره کنندگان تا تیرماه فرصت دارند، که توافق را با همه کلیات و جزییات آن نهایی کنند.

جمهوری‌خواهان که اکثریت کنگره آمریکا را در اختیار دارند، مخالف انجام «توافق بد» آمریکا با ایران هستند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم روز چهارشنبه گفت مذاکرات در «مرحله حساسی» است و تیم مذاکره کننده روزهای دشواری را پیش رو دارد.

خانم افخم گفت: «خیلی از مسائل فنی حل شده و بحث‌های سیاسی هنوز ادامه دارد».

کاخ سفید هم روز گذشته گفته بود احتمال توافق با ایران هنوز در حد ۵۰ درصد است.

در همین حال، معاون اول رییس جمهوری ایران گفته که این مذاکرات را «حتما به نتیجه می‌رسانیم».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز چهارشنبه گفت: «ما مسیری را شروع و با انگیزه‌ای کار را آغاز کرده‌ایم که حتما آن را به نتیجه برسانیم».

وی افزوده است: «ما تلاش خودمان را می‌کنیم البته اگر آنها بدرفتاری نکنند، به نظر من مذاکرات به نتیجه می‌رسد».

يک روز پيشتر هم علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران در سوئيس گفته بود: «۹۰ درصد مسائل فنی حل شده ‌است».

گره‌های مذاکرات لوزان سوئیس

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوزان، دو چالش به عنوان گره‌های اصلی در مذاکرات جاری مطرح شده که مذاکره کنندگان سعی در یافتن راه‌حل برای آن‌ها دارند.

در بحث فنی آن گونه که علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است، یک مورد اختلافی باقی مانده است. تحلیلگران، این مورد فنی را موضوع تحقیق و توسعه عنوان می‌کنند. اینکه ایران در طول مدت توافق جامع احتمالی خصوصا در موضوع توسعه چگونه عمل کند. در این زمینه، مسائلی چون آزمایش و نصب سانتریفوژهای پیشرفته مطرح است.

گره دوم موضوع نحوه رفع تحریم‌هاست. موضوع رفع تحریم‌ها که یکی از اهداف نهایی دستیابی به توافق جامع است، این روز‌ها با نام شورای امنیت سازمان ملل متحد گره خورده است که ایران در پی تصویب یک قطعنامه همه جانبه در این زمینه با استفاده از ماده هفت منشور ملل متحد است.

این ماده، در تصویب قعطنامه‌های پیشین علیه ایران نیز استفاده شده بود و مشخص نیست که ۵+۱ تا چه حد برای گنجاندن همه موارد مورد درخواست ایران در این قطعنامه آمادگی دارد.

XS
SM
MD
LG