لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

اعزام به سفر حج عمره از ایران متوقف شد


علی جنتی، وزیر ارشاد ایران
علی جنتی، وزیر ارشاد ایران

وزیر ارشاد ایران خبر داد که سفر حج عمره تا زمان محاکمه و مجازات مجرمانِ «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی در عربستان سعودی فعلاً متوقف می‌شود و پروازهای ایران تعلیق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی جنتی، روز دوشنبه ۲۴ فروردین، با اشاره به مذاکرات انجام شده با مقامات سعودی افزود: «آن‌ها قول دادند که این افراد... را مجازات کنند. آن‌ها حتی تصریح کردند که آن‌ها را اعدام می‌کنند، اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده‌است. به این ترتیب خدشه‌دار شدن حیثیت عمومی ملت ایران ما را بر این داشت که تصمیم بگیریم.»

وی اضافه کرد: «بسیاری از مراجع عظام تقلید ابراز نگرانی کردند، مخصوصاً اینکه در گذشته هم برخی برخوردها با زائران و روحانیون کاروان‌ها صورت گرفته بود؛ به همین دلیل با توجه به بررسی‌های صورت گرفته تصمیم بر توقف عمره گرفته شد.»

روز دوشنبه ۱۷ فروردین، معاون وزیر خارجه ایران خبر داد که در هفته دوم تعطیلات نوروز، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، ماموران فرودگاه جده به بهانه مشکوک شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار دادند.

پس از انتشار این خبر، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم از مسئولان جمهوری اسلامی پرسیده بود که «آیا باید عمره را با هر ذلتی به جای آورد؟»

به گزارش خبرگزاری نسیم، آقای مکارم شیرازی روز دوشنبه با اشاره به اظهار نظر پیشین خود گفت: «برخی استنباط کرده‌اند که ما گفته‌ایم رفتن به عمره حرام است، در حالی که ما تصریح کردیم که فعلاً حکم به تحریم نمی‌کنیم.»

در همین حال به گفته حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، در جلسه روز یک‌شنبه این کمیسیون برای بررسی حادثه جده، علی قاضی عسگر، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور حج، گفته‌است: «ما نمی‌توانیم حج را تعطیل کنیم... عربستان به دنبال برخوردهای خصمانه علیه ماست. ما نباید خودمان زمینه ایجاد محدودیت‌ها را فراهم کنیم.»

گفته‌های وزیر ارشاد ایران درباره توقف «سفر حج عمره» از سوی ایران در حالی بیان می‌شود که ناصر خدرنژاد، معاون سازمان حج و زیارت، روز شنبه ۲۲ فروردین، گفته بود که «پروازهای بسیاری از زائران ایرانی طی دو روز اخیر به دلیل عدم صدور ویزا از سوی عربستانی‌ها لغو شده‌است.»

چهارشنبه ۱۹ فروردین نیز فرودگاه جده از فرود پرواز ۷۴۷ ایران‌ایر که حامل زائران ایرانی از شهر اصفهان بود، ممانعت کرده بود.

روز دوشنبه همچنین سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، خواست که از عنوان «تجاوز» درباره حادثه جده استفاده نشود.

در همین حال احمد امیرآبادی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با اشاره به برگزاری جلسه مشترکی با حضور نماینده قوه قضائیه، سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه گفته بود که «در این جلسه خانواده دو نوجوان مورد تعرض تأکید کردند که تجاوز رخ نداده و بیشتر آزار و اذیت و بی‌حرمتی بوده‌است.»

XS
SM
MD
LG