لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

آژانس: ایران درباره یکی از موارد اختلافی اطلاعات داده است


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه‌ که خبرگزاری رویترز به آن دست یافته است، عنوان کرد که ایران در رابطه با یکی از دو مسئله‌ای که این آژانس خواهان تحقیق بود، اطلاعاتی ارائه داده است.

این نهاد بین‌المللی پیش از این احتمال داده بود که ایران تحقیقاتی مربوط به تولید بمب اتمی انجام داده باشد، امری که ایران آن را رد کرده، اما آژانس خواهان دستیابی به اطلاعات بیشتری در این باره شده بود.

گزارش آژانس که روز جمعه، ۸ خرداد، به کشورهای عضو خود ارائه شده می‌‌گوید که تهران «اطلاعاتی را در رابطه با یکی از اقدامات خود در میان گذاشته و آژانس و ایران توافق کرده‌اند که همچنان به گفت‌وگوهای خود پیرامون این اقدامات انجام‌شده ادامه دهند و در آینده‌ای نزدیک هم با یکدیگر دیداری داشته باشند».

اواخر فروردین‌ماه رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از «یافتن راه‌حل‌هایی درباره موارد اختلافی» بین تهران و آژانس خبر داده بود.

وی همان زمان اختلافات باقی‌مانده را مربوط به گزارشی درباره «انفجارات سطح بالا» در آزمایش‌ها و مسائلی درباره «محاسبات نوترونی» عنوان کرده بود. با این حال آقای نجفی ابراز امیدواری کرده بود که این دو موضوع نیز در جلسات بعدی حل و فصل شود.

اما گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که همچنان ضرورت دارد ایران به پرسش‌های آژانس درباره دسترسی به پایگاه نظامی پارچین پاسخ بدهد.

آژانس سپس تاکید می‌کند که این نهاد همچنان آمادگی دارد که اقدامات خود را برای حل و فصل تمام مسائل عمده با ایران شتاب بخشد، اگر که ایران نیز همکاری‌های خود را افزایش دهد و امکان دسترسی به اطلاعات، اسناد، مراکز و اشخاص مورد نیاز فراهم آید.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این تاکید کرده که مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و بازرسی از مراکز نظامی ایران منتفی است.

با این حال مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان ساخته که بازدید از مراکز نظامی ایران باید جزئی از توافق هسته‌ای احتمالی تهران و قدرت‌های جهانی باشد.

XS
SM
MD
LG