لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

«توزیع جزوه ضد مذاکرات هسته‌ای» در بزرگترین تجمع نیمه شعبان در جمکران


خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، روز چهارشنبه ۱۳ خرداد گزارش داد که در بزرگترین مراسم نیمه شعبان که در مسجد جمکران قم برگزار شد، جزوه‌ای چهار صفحه‌ای برضد مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۵+۱ توسط بسیج دانشجویی یکی از دانشگاه‌های تهران توزیع شد.

گزارش ایرنا حاکی است توزیع این جزوه که با پرسش‌هایی از قبیل «آیا می‌دانید در تاسیسات هسته‌ای ما دوربین های ۲۴ ساعته کار گذاشته شده» و «آیا می‌دانید رفع تحریم‌ها منوط به تایید صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران است»، همراه بود، با «اعتراض برخی از شرکت کننندگان» در مراسم مواجه شد.

این خبرگزاری افزوده است: همچنین از یک بلندگو در نزدیکی مسجد جمکران که در یک مکان با نام «ایستگاه صلواتی» قرار گرفته بود، شعارهایی بر ضد مذاکرات هسته‌ای ایران مانند «چشم ما به جمکران است، نه لوزان»، پخش می‌شد.

ایرنا گفته است که «جمعیت حاضر اعتنایی به شعارها نشان نمی‌دادند و آهسته ذکر و زمزمه‌هایی بر زبان می‌آورند که نشان از نارضایتی آنها به این مسئله داشت».

اصولگرایان مخالف دولت حسن روحانی در دو سال گذشته از منتقدان اصلی مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی بوده‌اند که قرار است در صورت به نتیجه رسیدن آن، ابهام‌های مربوط به این برنامه در یک توافق جامع و نهایی حل و فصل شود.

طرفین امیدوارند تا یازدهم تیرماه امسال این توافق حاصل شود این در حالی است که اصولگرایان مخالف توافق‌های ژنو و لوزان، دولت روحانی و تیم مذاکره کننده ایران را به «عقب‌نشینی از دستاوردهای هسته‌ای»، «خیانت به منافع جمهوری اسلامی» و «تعطیلی بسیاری از بخش‌های هسته‌ای» کشور متهم می‌کنند.

منتقدان برای ابراز مخالفت خود از تریبوهای مختلف شامل نمازجمعه، میزگردهای دانشجویی، برنامه‌های تلویزیونی و «برگزاری تجمعات بدون مجوز» استفاده می‌کنند.

این انتقادها حتی تا جایی پیش رفت که حضور روز سوم خرداد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مجلس شورای اسلامی حتی به درگیری لفظی وی با مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس، منجر شد که بازتاب گسترده‌ای داشت.

در همین رابطه، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز شامگاه سه‌شنبه ۱۲ خرداد در «مراسم ویژه نیمه شعبان» در مسجد جمکران قم به اظهار نظر در مورد مسائل هسته‌ای پرداخت.

آقای صدیقی با بیان این‌که در مذاکرات نباید اجازه داد تا عزت و اقتدار ایران زیر سئوال برود، گفت: «آمریکایی‌ها قابل اعتماد نبوده و به هم‌پیمانان خود نیز رحم نمی‌کنند و مسئولان مذاکره کننده نباید در این مذاکرات قافیه را ببازند».

اما وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه به انتقاد از «عملکرد برخی افراد و گروه‌ها» که باعث «تضعیف تیم مذاکره کننده هسته‌ای» می‌شوند پرداخت.

محمود علوی در شهر ورامین گفت: «رهبری امسال را به عنوان سال همدلی و همزبانی نامگذاری کرده‌اند و حمله کردن به تیم مذاکره کننده با شعار سال منافات دارد».

او با اشاره به این‌که آیت‌الله علی خامنه‌ای اعلام کرده که به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعتماد دارد، ‌اعلام کرد:«در این شرایط حساس، نقش منفی بازی کردن خوب نیست؛ این که عده‌ای وحدت ملی را خدشه دار می‌کنند درست نیست».

XS
SM
MD
LG