لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

هشدار خامنه‌ای در مورد «تحریف» خمینی و معرفی او به عنوان لیبرال


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی «تحریف» رفتار و گفتار آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، را «خطری بزرگ» و «منحرف کردن صراط مستقیم ملت ایران» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای خامنه‌ای روز پنج‌شنبه، ۱۴ خرداد، در مراسم بیست و ششمین سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، تاکید کرد که این موضوع «به عنوان یک هشدار» باید «در گوش» مسئولان جمهوری اسلامی و شاگردان قدیمی و علاقه‌مندان آیت‌الله خمینی باشد.

وی تاکید کرد: «اگر راه امام را گم کنیم، یا فراموش کنیم،‌ یا خدایی نکرده عمدا به کنار بگذاریم، ملت ایران سیلی خواهد خورد.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به بعضی تلاش‌ها برای «تحریف» آیت‌الله خمینی در زمان حیات او، همچنین گفت که بعد از مرگ آیت‌الله خمینی، در «بعضی حرف‌ها و اظهارات» او به عنوان فردی «لیبرال» معرفی می‌شود که «هیچ قید و شرطی در رفتار و حتی در زمینه‌های فکری و فرهنگی» ندارد.

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که در چند سال اخیر بارها نقل خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، از آیت‌الله خمینی باعث انتقاد نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و برخی شخصیت‌های اصولگرا شده است.

از جمله در سال ۹۲ انتشار مطلبی در وب‌سایت رسمی آقای هاشمی رفسنجانی درباره موافقت آيت‌الله خمينی با حذف شعار «مرگ بر آمريکا» انتقاد فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برخی از دیگر منصوبان رهبر جمهوری اسلامی را سبب شد.

آقای هاشمی رفسنجانی در همان سال همچنین گفته بود کهدر نامه‌ای خصوصی به آيت‌الله خمينی، بر لزوم مذاکره با آمريکا تاکيد کرده است.

این سخنان نیز انتقاداتی را به دنبال داشت، اما حمید انصاری، قائم ‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی، وجود این نامه را تائید کرد و در عین حال گفت که آیت‌الله خمینی به این نامه پاسخی نداده است.

وی همچنین ضمن تائید موافقت آیت‌الله خمینی با حذف شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی» از رسانه‌های دولتی نیز گفت که منظور این دستور«نفی و نهی از این شعار» نبوده است.

آقای هاشمی رفسنجانی به تازگی نیز گفته که هنوز دیدگاه و نظرات آقای خمینی درباره قعطنامه پایان جنگ با عراق را بیان نکرده است.

در سال‌های گذشته همچنین برخی از اصولگرایان خواستار واکنش موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی به نقل قول‌های مطرح شده از وی شده‌اند.

با این حال به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدعلی انصاری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی، روز ۱۲ خرداد ورود این موسسه به این موضوعات را «غیرمعقول» خوانده و افزود: «در صورت ورود مؤسسه، ما یا بایستی علم غیب داشته باشیم یا در محل زندگی امام شنود کار می‌گذاشتیم تا بتوانیم هر نظری که ابراز می‌شود را تأیید یا رد کنیم.»

«اسلام داعشی و اسلام چشم‌دوخته به آمریکا سر در یک آخور دارند»

رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه در ادامه سخنان خود با اشاره به «اصول و مبانی» آیت‌الله خمینی، «نفی اسلام آمریکایی»، «بی‌اعتمادی به قدرت‌های زورگوی جهانی»، «استقلال و نفی سلطه‌پذیری»، «اعتقاد به اراده‌ مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی» و «حمایت از محرومان و مستضعفان» را از جمله این «اصول و مبانی» خواند.

آقای خامنه‌ای تاکید کرد: «اسلام داعشی و از آن طرف اسلام... چشم‌دوخته به آمریکا و قدرت‌های بزرگ و اشاره آمریکا، همه سر در یک آخور دارند و در یک جا اینها به هم می‌رسند.»

«نوکرهای دست دوم آمریکا می‌آیند و مسئله هلال شیعی را مطرح می‌کنند»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود با هشدار درباره به گفته او «توطئه‌های تفرقه‌افکن» افزود: «آمریکایی‌ها کارشان به آنجا رسیده که حالا دیگر اسم شیعه و سنی می‌آورند. از یکی حمایت می‌کنند و به یکی حمله می‌کنند.»

وی تاکید کرد: «این که نوکرهای دست دوم آمریکا می‌آیند و مسئله هلال شیعی را مطرح می‌کنند، این نشان‌دهنده سیاست‌های تفرقه‌افکن است.»

پس از ناآرامی‌ها در کشورهایی چون بحرین و یمن، برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از گسترش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی عمیق کرده و هدف تهران را تشکیل «هلال شیعی» دانسته‌‌اند.

برخی از تحلیل‌‌‌گران، پیش از این، نبردها در یمن را نوعی جنگ نیابتی فرقه‌‌ای میان ایران و عربستان سعودی توصیف کرده‌اند.

در همین زمینه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه ۹۳، گفت: «جنگ شیعه و سنی زمانی به پایان خواهد رسید که دولت‌ها اختلافات خود را با گفت‌وگو حل کنند، نه با جنگ نیابتی.»

آقای اوباما به نام این کشورها اشاره نکرد، اما خبرگزاری فرانسه با اشاره به کشورهای عربستان سعودی و ایران نوشته بود که این کشورها متهم هستند که با حمایت از گروه‌های رقیب در کشورهای خاورمیانه، سعی در افزایش نفوذ خود در منطقه دارند.

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۳۰ ارديبهشت، نیز در سخنانی شدیداللحن با اشاره به ناآرامی‌های موجود در منطقه هشدار داده بود که اگر «دشمنان» جنگ نیابتی را «به مرزهای ایران بکشانند» واکنش تهران «بسیار سخت» خواهد بود.

XS
SM
MD
LG