لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

حمله راکتی «فلسطینی‌های همسو با حکومت اسلامی» به اسرائیل


برخورد یک موشک «گنبد آهنین» اسرائیل به یک راکت پرتاب‌شده از غزه
برخورد یک موشک «گنبد آهنین» اسرائیل به یک راکت پرتاب‌شده از غزه

اسرائیل می‌گوید حمله راکتی شنبه شب به جنوب اسرائیل کار فلسطینی‌های عضو تشکل‌های همسو با «حکومت اسلامی» (داعش سابق) بوده اما اسرائیل حماس را مسئول می‌داند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یکشنبه ۱۷ خرداد، در نشست هفتگی دولت خود، گفت از نظر اسرائیل، حماس مسئول نهایی رخدادهای غزه است.

به گزارش رادیو اسرائیل، نتانیاهو از سازمان ملل و «دورویی جهان» بخاطر «سکوت» در برابر این حملات ابراز ناخشنودی کرد و گفت «باید دید زمانی که اسرائیل بخواهد از خود دفاع کند، این سکوت منافقانه آنها ادامه خواهد یافت؟».

یک تشکل همسو با داعش در نوار غزه، با نام گروه «عمر حدید» در حساب توئیتر خود مسئولیت این راکت‌اندازی به اسرائیل را برعهده گرفته‌است. همین تشکل مسئولیت شلیک سه راکت در روز چهارشنبه گذشته را نیز عهده‌دار شده بود.

بر پایه گزارش هاآرتص، راکت شنبه شب در فضای باز در ساحل بندر اشکلون فرود آمد و آسیب جانی یا مالی نداشت اما به صدا درآمدن آژیر خطر، مردم این منطقه را دوباره در نگرانی فرو برد.

همچنین به گزارش وای.نت، ایتامار شیمعونی، شهردار اشکلون، گفت «نظر به تکرار حملات راکتی به سوی جنوب اسرائیل، ساعت امتحان واقعی دولت نتانیاهو فرا رسیده‌است تا امنیت مردم را بازگرداند».

ساعاتی پس از حمله راکتی، یک پهپاد نیروی هوایی اسرائیل موشک‌هایی را به سوی پایگاه شبه نظامیان فلسطینی در غزه شلیک کرد.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، یک مقر آموزشی «گردان‌های عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس، در بیت لاهیا، در شمال غزه هدف قرار گرفت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، همچنین به دستور ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع این کشور، ارتش در اقدامی تنبیهی، گذرگاه‌های «ارز» و «کرم شالوم» را «جز برای موارد بشردوستانه» بسته‌است.

به گزارش وای.نت، ارتش اسرائیل یکشنبه ۱۷ خرداد نیز تمرین تازه‌ای را برای مقابله با تعرض‌های راکتی، در مناطق نزدیک به غزه، به اجرا گذاشته‌است.

در پی ازسرگیری حملات راکتی، اسرائیل که دو هفته پیش سامانه «گنبد آهنین» را در نزدیکی شهر اشدود در جنوب این کشور مستقر کرده بود، یک سامانه دیگر را نیز در نزدیکی شهر «رخووت» مستقر کرد.

مسئولان اسرائیلی تأیید می‌کنند، هر بار که تشکل‌های کوچک در غزه می‌خواهند حاکمیت حماس را بر باریکه به چالش بکشند، به سوی اسرائیل راکت‌اندازی می‌کنند؛ در بسیاری از موارد، حماس تلاش کرده‌است که راکت‌اندازان را بازداشت کند.

در همین حال، تابستان گذشته در جنگ ارتش اسرائیل علیه تشکل‌های مسلح فلسطینی در غزه، هزاران راکت به سوی شهرهای اسرائیل، از جمله تل‌آویو شلیک شد که حماس مسئولیت آن را قبول کرد زیرا آن را اقدامی دفاعی در برابر بمباران‌ها و آتشباری‌های سنگین ارتش اسرائیل در غزه می‌دانست.

از پس از جنگ تابستان گذشته، از حملات راکتی از غزه به اسرائیل، به میزان چشمگیری کاسته شده بود.

حمله راکتی شنبه شب، چهارمین تعرض از این نوع و هفتمین راکت در دو هفته گذشته بود. در سه مورد قبلی نیز مقامات اسرائیلی گفته بودند نیروهای تندروتر از حماس بخاطر خصومت خود با حماس، به اسرائیل راکت‌پرانی کرده‌اند.

به نوشته هاآرتص، از جمله راکتی که پنجشنبه گذشته به اسرائیل شلیک شد، کار نیروهای جهاد اسلامی فلسطین بود زیرا حماس شماری از شبه نظامیان جهاد اسلامی را دستگیر کرده بود.

تشکل‌های جهادگرای سلفی در غزه از چند سال پیش، و قبل از از سربرآوردن داعش در خاورمیانه، شکل گرفته‌اند.

هفته گذشته نیروهای امنیتی حماس یکی از سران تشکل‌های همسو با داعش را در غزه از پای درآوردند.

وبسایت‌های متعلق به این تشکل‌ها می‌گویند نیروهای نهادهای امنیتی حماس ده‌ها نفر از یاران آنها را در هفته‌های گذشته دستگیر کرده‌اند.

پیش از آن نیز حماس یک مسجد را، که به گفته سران حماس، به مقر فعالیت‌های داعش در غزه مبدل شده بود، با بولدوزر ویران کرد.

XS
SM
MD
LG